سقوط سریالی حکام عربی در چاه عادی‌سازی!

 قدر مسلم آن است که توافق‌های عادی‌سازی، که رژیم اشغالگر برای انعقادش با امارات و بحرین مجدانه تلاش کرده و در حال ترغیب و تحریک دیگر کشورهای عربی برای امضای چنین توافق‌های ننگین است، صرفا در راستای منافع این رژیم است و هیچ دستاوردی را عاید کشورهای عربی سازشکار نمی‌کند.

کارشناسان و تحلیلگران سیاسی تأکید دارند که در سایه رقابت کشورهای عربی برای عادی‌سازی و ارائه خدمت مجانی به کارزار انتخاباتی "دونالد ترامپ " و نیز نجات "بنیامین نتانیاهو " نخست‌وزیر اسرائیل از اتهامات مربوط به فساد، منطقه عربی وضعیت دردناکی را تجربه می‌کند.

کارشناسان سیاسی خاطرنشان کردند، سفرهای دوجانیه میان امارات و رژیم صهیونیستی در واقع نشان‌دهنده فروپاشی نظام عربی و ایجاد شکاف میان دو جبهه مخالف با دشمن( آمریکا و اسرائیل) و هوادار دشمن است. آنها همچنین بر ضرورت تقویت فرهنگ مخالفت با عادی‌سازی، که برخی شیوخ در شورای همکاری خلیج‌فارس به دنبال نابود کردن آن است، تأکید کردند.

ناظران و کارشناسان سیاسی تأکید دارند، این رقابت کشورهای عربی برای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی از سوی حکامی که نماینده ملت‌شان نیستند انجام می‌شود و در واقع، ملت‌های بحرین، امارات و سودان همچنان مخالف این پدیده ننگین هستند، همچنانکه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده‌اند که عادی‌ شدن کامل روابط با حکومت‌ها و حکام عربی برخاسته از اراده ملت‌های این کشورها نیست.

کارشناسان سیاسی درباره پیامدهای جدی اقدام اخیر امارات هشدار داده و خاطرنشان کردند، خطرناک‌ترین تصمیم امارات در روند عادی‌سازی، آزاد کردن تردد و لغو روادید میان طرفین بوده است. این در حالی‌ست که شهروندان سودانی، عراقی، تونسی، سوری و لیبیایی و بسیاری دیگر از کشورهای عربی در اخذ ویزای امارات برای سفر به این کشور، با دشواری‌ها و چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند.

همزمان با انتشار اخباری درباره پرونده سودان و تصمیم آمریکا به حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم در مقابل پرداخت غرامت به آمریکا، رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کرده‌اند به زودی "دونالد ترامپ" عادی‌سازی روابط میان خارطوم و تل‌آویو را اعلام خواهد کرد.

به گفته کارشناسان سیاسی، نیروهای مردمی و حزبی در سودان با این عادی‌سازی مخالفت می‌کنند و لذا این احتمال وجود دارد که در سایه فشار فزاینده آمریکا به مقام‌های سودانی جهت عادی‌سازی، شکاف و اختلافات داخلی در این کشور عربی تشدید خواهد شد.

این کارشناسان افزودند، سودان بر خلاف دیگر کشورهای عربی شورای همکاری خلیج‌فارس، هیجان و تب انقلابی دارد و لذا ملت سودان هرگز این عادی‌سازی را برنمی‌تابند.