ترامپ خود را مسبب عادی‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی دانست

 به دنبال برنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با کشور‌های عربی منطقه از جمله امارات و بحرین، روز گذشته سودان هم با وساطت آمریکا به جمع این دو کشور پیوست.

به دنبال توافقنامه‌ای که روز گذشته با حضور نتانیاهو ، دونالد ترامپ و مقامات سودانی امضا شد، ترامپ در تماسی تلفنی با نتانیاهو با آوردن نام جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، خطاب به او گفت: فکر می‌کنی «جوی خواب‌آلود» این معامله را انجام می‌داد؟

نتانیاهو نیز محتاطانه برای اجتناب از انتقادات ترامپ، در پاسخ به او گفت: خب آقای رئیس جمهور، چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که ما از کمک صلح از سوی هر فردی در آمریکا قدردانی می‌کنیم، از شما هم برای تلاش‌هایتان در این زمینه تشکر می‌کنیم.

تصاویر حاصل از این تماس تلفنی که به صورت آنلاین منتشر شده است، نشانگر لبخند ترامپ در هنگام شنیدن پاسخ نتانیاهوست.

 پیش‌تر وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود سودان را از فهرست کشور‌های حامی تروریسم خارج کرده و آماده لغو تحریم‌های خارطوم است؛ و حالا ترامپ سودان را از فهرست مذکور حذف کرده است به این شرط که سودان ۳۰۰ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان تروریسم اختصاص دهد. گفته می‌شود سودان در ابتدا از پرداخت این مبلغ امتناع و اعلام کرده است چنین پولی ندارد، از این رو عربستان با ورود به این موضوع برای ادامه روند فرآیند عادی سازی و کسب رضایت سودان پذیرفته است این مبلغ را به سودان بپردازد.

این در حالی است که نظرسنجی‌ها درباره مناظره اول نه چندان شایسته و خوشایند بین دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا و مناظره دوم و نیز واکنش کاربران فضای مجازی در این کشور، پیش بینی می‌کند که این رقابت یا با تساوی بین دو نامزد و یا با پیروزی بایدن به پایان برسد.