مقاومت عراق منتظر است تا بدقولی آمریکا برای سیاسیون محرز شود

شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش النجباء عراق ، امروز (چهارشنبه) در جریان یک کنفرانس خبری در خصوص مسائل داخلی عراق و منطقه‌ای به اظهار نظر و گفت و‌گو با خبرنگاران پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود به مسأله توهین یک نشریه فرانسوی به پیامبر اسلام (ص) و حمایت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور از اینگونه توهین‌ها پرداخت و گفت که این اهانت‌های متکرر نشان از فرهنگ آن‌ها در قبال مسلمانان است و اصرار ماکرون بر این توهین‌ها به خصوص پس از سفری که به منطقه داشت و در پی بازگردانی دوره استعمارگری بود، نشان از نیات پلید وی دارد.

اعتراضات سال گذشته با تحریک آمریکا بود

اکرم الکعبی در ادامه به تحولات داخلی عراق و اعتراضات در این کشور پرداخت و گفت که در اواخر سال گذشته تظاهراتی در عراق رخ داد که آمریکا و اذناب داخلی‌اش صحنه‌گردان آن بودند و رهبران مقاومت و هدف قرار گرفتند و به مقرهای الحشدالشعبی و اماکن پلیس و فرودگاه کربلا حمله شد. آمریکایی‌ها تلاش دارند از طریق رسانه‌ها فرماندهان مقاومت را هدف قرار داده و با اجیر کردن رسانه‌هایشان بافت مردن عراقت غییر داده و درگیری‌های قومی به راه بیندازند.

به گفته الکعبی، آمریکا در تلاش است تا خواسته و مطالبات مردم را تحریف کند، اما در روزهای اخیر مردم عراق نشان دادند که اجازه نمی‌دهند هدف مطامع آمریکا، عربستان و امارات قرار گیرند. آمریکا نقشه می‌کشد و برنامه می‌ریزد و مردم عراق هزینه آن را می‌دهند، در حالیکه مردم به دنبال احقاق حقوق خود از راههای مسالمت‌آمیز هستند.

او  تأکید کرد که گروههای مقاومت حامی خواسته‌های مشروع هستند و از دولت می‌خواهند برای پایان بیکاری و بحران آب و برق و برگزاری انتخابات زودهنگام به سرعت دست به کار شود. الکعبی همچنین گفت: «متعجبیم از این دولت که موقت است، سفرهای خارجی گسترده انجام می‌دهد و دست به تصمیمات مهم می‌زند و در مقابل مصوبه پارلمان برای خروج نیروهای آمریکایی را نادیده می‌گیرد.»

دبیرکل جنبش النجباء در این راستا افزود: «آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تسلط خو را بر اقتصاد و نفت عراق تثبیت کرده و توسعه دهند. امروز خبر منتشر شد که وزیر خارجه آمریکا، رئیس‌جمهور عراق را تهدید کرده است که نشان می‌دهد آن‌ها نیات خیری ندارند و ما هنگامی که درآمد نفتی انباشته شده خود را در بانک‌های آمریکایی مطالبه می‌کنیم، ما را تهدید به محاصره اقتصادی و تحریم می‌کنند و از این رو باید گفت که آمریکا دلیلا اصلی مشکلات اقتصادی عراق است.»

اکرم الکعبی افزود: «من از سخن برخی مسئولین عراقی تعجب می‌کنم که از آمریکا برای آزادسازی عراق تشکر می‌کنند؛ آمریکایی‌ها برای آزادسازی عراق از اشغال تروریسم نیامدند و هیچ خیر و برکتی در حضور آن‌ها در عراق نبوده و نیست. آن‌ها از روز اول برای غارت نفت عراق آمدند. آمریکا در روزهای ابتدایی یورش داعش حاضر به هیچ کمک تسلیحاتی و مالی برای مبارزه با تروریست‌ها نشدند و زمانی که جمهوری اسلامی ایران از روز اول وارد شد و کمک تسلیحاتی و مستشاری خود را تقدیم عراق کرد، آمریکایی‌ها نیز مجبور به کمک شدند. آمریکایی‌ها هیچ کشته‌ای در عراق ندادند، ولی ایرانی‌ها شهدای زیادی را تقدیم عراق کردند.»

او تأکید کرد: «من هرگز فراموش نمی‌کنم که ایرانی‌ها و شخص شهید قاسم سلیمانی در بسیاری از عملیات‌ها حضور داشتند و ایشان همواره می‌گفتند که آرزویم شهادت در عراق است و به آرزویش نیز رسید و به دست شقی‌ترین افراد به شهادت رسید.»

وی در خصوص مذاکرات عراق و آمریکا برای خروج نیروهای خارجی از عراق نیز گفت که گروههای مقاومت درخواست بسیاری برای اجرای هرچه سریعتر مصوبه پارلمان داشتند، اما این آمریکایی‌ها هستند که در جلسات و نشست‌ها در خصوص زمان‌بندی و نحوه خروجشان از عراق سخن گفته و تصمیم می‌گیرند و گروههای مقاومت خواستار روشن شدن سازو کار و نحوه خروج آن‌ها از عراق هستند.

دبیرکل جنبش النجباء در ادامه گفت که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند، در جلسات خود با مقامات عراقی، خروج خود را به نحوه دیگری تغییر دهند و خواستار این هستند که نیروهای آمریکایی از عراق به خارج از عراق منتقل شوند و این خواسته در جهت آبروداری خودشان است.

هنوز وارد عرصه عمل برای اخراج آمریکایی‌ها نشده‌ایم

شیخ اکرم الکعبی، با اشاره به شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، گفت: «آمریکا باید بداند که انتقام خون این دو شهید بزرگوار فقط در بُعد نظامی نیست و ما به همراه تمام برادران مقاومت تلاش می‌کنیم که آخرین سرباز آمریکایی از غرب آسیا خارج شود. امروز می‌بینیم که خون شهدا ثمره داده و گروههای مقاومت تشکیل شده‌اند و همه این گروهها تلاش می‌کنند تا آمریکایی‌ها خسارات فروان و صدمات ببینند و خواسته خروج آمریکا فقط مختص مقاومت نیست و همه مردم عراق چنین خواسته‌ای دارند.»

او سپس گفت که برخی از مسئولین عراقی از گروههای مقاومت خواسته‌اند تا برای خروج آمریکایی‌ها مهلت بدهند و فعلا به مواضع آن‌ها حمله نکنند و در این خصوص مقاومت نیز سه شرط را پیش روی آمریکا قرار داده است، اول اینکه از تمامی پایگاهها خارج شوند، دوم اینکه نیروهای نظامی خود را از سفارتخانه و دیگر اماکن بیرون بروند و سوم اینکه از دخالت در امور داخلی عراق بپرهیزند.

الکعبی تأکید کرد: «اگر در مهلت تعیین شده خارج نشوند، پاسخ محکمی به آمریکا خواهیم داد و باید گفت که زبان گفت‌و‌گو با آمریکایی‌ها کفایت نمی‌کند و آن‌ها فقط زبان زور متوجه می‌شوند و در این خصوص ما تجربه مذاکرات هسته‌ای ایران را داریم که دولت آمریکا زیر تمامی تعهداتش زد و نشان داد که قابل اعتماد در هیچ مذاکره‌ای نیست.»

او افزود: «مهلتی که برادران سیاسی از ما خواستند و ما نیز با این مهلت موافقت کردیم، صرفا در این جهت بود تا آن‌ها پی ببرند که آمریکایی‌ها به قول خودشان وفادار نیستند و زمانی که به این نکته مهم پی بردند، انتظار داریم که در کنار ما قرار بگیرند.»

الکعبی با بیان اینکه مقاومت هنوز برای اخراج نیروهای آمریکایی دست به اقدامی نزده و در مرحله آتی با تمام قوا وارد عمل خواهد شد، گفت: «ما اکنون فقط برخی عملیات‌های بمب‌گذاری را انجام دادیم و همه توان خود را به کار نگرفتیم.»

انتخابات آمریکا

شیخ اکرم الکعبی در ادامه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخت و همان ابتدا گفت که برخی توقع دارند پس از انتخابات شرایط تغییر کند، اما بایدن و ترامپ تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو سربازان نظام امنیتی آمریکا هستند.

او تأکید کرد که هر دو گزینه ریاست‌جمهوری آمریکا برای فتنه‌ برنامه‌ریزی می‌کنند تا داعش را دوباره در عراق علم کرده و دوباره بمب‌گذاری‌ها و حملات انتحاری و تروریستی از سر گرفته شوند.

دبیر کل جنبش النجباء سپس به تهدید آمریکا مبنی بر بستن سفارت خود در بغداد پرداخت و گفت که در صورت وقوع چنین رخدادی، باید آن را یک اتفاق خوش یمن و مبارک دانست و خروج آمریکا از عراق خیر و برکت دارد و باید گفت که این تهدید آمریکا نشان از این دارد که حملات مقاومت صدای آن‌ها را در آورده و در اصل باید گفت که آمریکا در عراق سفارتخانه ندارد، چیزی که هست، یک پایگاه نظامی است و مساحت آن از واتیکان نیز بیشتر است.

عراق و مسأله سازش

شیخ اکرم الکعبی در پایان و در پاسخ به این سؤال ، مبنی بر اینکه صهیونیست‌ها مدتی است با تبلیغات رسانه‌ای و تحرکات اقتصادی و سیاسی سعی در تحمیل این گزاره هستند که عراق نیز تمایل به سازش دارد؛ با تأیید برخی تحرکات رسانه‌ای و اقتصادی صهیونیست‌ها در عراق، گفت: «مدتی پیش صهیونیست‌ها با پاسپورت‌های اروپایی به عراق آمده بودند. آن‌ها پیش از این بارها به اربیل رفته بودند، اما این بار وارد بغداد شده و با برخی نیز دیدار کردند و ما به این تحرکات اشراف اطلاعاتی کامل داریم.»

او تأکید کرد: «مردم عراق، ملتی هستند که از لحاظ تاریخی علم قدس را برپا داشته‌اند و در جامعه عراق چنین فضای فرهنگی برای سازش با رژیم صهیونیستی وجود ندارد و ما در برابر هر خیانتی علیه قدس و در جهت سازش خواهیم ایستاد و تحرکاتشان را تحت نظر داریم و اگر بنا باشد که صهیونیست‌ها دوباره به عراق بیایند، ما به شدت با آن‌ها مقابله خواهیم کرد.»