مکرون: فرانسه قرنطینه می‌شود

 امانول مکرون، رئیس جمهور فرانسه قرنطینه را قدرتمندترین سلاح برای مقابله با ویروس کرونا دانست و اعلام کرد از نیمه شب امشب سراسر این کشور قرنطینه می‌شود.

با این حساب از جمعه ۵۷ میلیون نفر مردم فرانسه بار دیگر قرنطینه می‌شوند. برخلاف دور نخست قرنطینه این بار مهدکودک ها، مدارس و کالج‌ها باز خواهند بود.

مکرون تاکید کرد موج دوم کرونا به طور قطع بسیار سخت‌تر و مرگبار‌تر از موج اول خواهد بود. مکرون اعلام کرد این قرنطینه دست کم برای چهار هفته و از نیمه شب پنجشنبه اجرایی خواهد شد. رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی شب گذشته خود گفت ما نیز همانند همسایه‌های خود با تسریع ناگهانی روند شیوع بیماری رو به رو شدیم.

حالا همانند ماه مارس مردم فرانسه باید در خانه‌های خود بمانند. مغازه‌های غیر ضروری تعطیل خواهند شد و افراد برای خروج از منزل نیاز به مجوز دارند.  مکرون اعلام کرد در صورتیکه تامین مالی وجود نداشته باشد امکان داشتن یک نظام بهداشتی مناسب نیز نخواهد بود. فعالیت کارخانه ها، فعالیت‌های کشاورزی و ساختمانی ادامه خواهند داشت. مدارس و کالج‌ها هم فعال خواهند بود و تنها در دانشگاه‌ها کلاس‌ها به صورت غیرحضوری برگزار خواهد داشت. هدف دولت مقابله با نابرابری‌های فزاینده در زمان قرنطینه است. برای مشاغل غیرضروری هم طرح ویژه‌ای برای مقابله با مشکلات ناشی از تعطیلی در حال آماده سازی است.

مکرون گفت ما در ۱۵ روز آینده اوضاع را به خوبی کنترل خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم برخی مغازه‌ها را به ویژه در این بازه زمانی مهم پیش از کریسمس بازگشایی کنیم.

ژان کَستِکس نخست وزیر فرانسه قرار است جزئیات تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت را امروز و پس از ارائه آن در پارلمان معرفی کند.

براساس آمارهای رسمی، تاکنون بیش از ۱۲۳ هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۳۵هزار نفر نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند.