دوراهی سخت پیش روی مردم آمریکا

مردم آمریکا دوران حساسی را سپری می‌کنند چرا که به زمان انتخابات ریاست جمهوری نزدیکتر می‌شوند.

حساسیت این دور از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به خاطر حضور فردی، چون دونالد ترامپ در کاخ سفید است.

ترامپ با رفتار‌های خود شرایط خطرناکی را برای آمریکا پدید آورده تا جایی که کارشناسان احتمال وقوع هر نوع بحرانی را در این کشور می‌دهند.

رییس جمهور کنونی آمریکا در کارزار انتخاباتی با جو بایدن، از الفاظ و تعابیری استفاده کرده و می‌کند که باعث نگرانی مردم و سیاستمداران آمریکایی شده است.

ترامپ تهدید کرده که اگر پیروز نشود جنگ داخلی رخ می‌دهد؛ او حتی دلیل پیروز نشدن خود را تقلب در انتخابات عنوان کرده که البته تعرضی به سیستم انتخاباتی آمریکاست.

ترامپ در واقع آمریکا را تهدید به آشوب و جنگ داخلی کرده که در صورت نپذیرفتن نتایج انتخابات از سوی او، دور از انتظار نیست که چنین شود.

تاکنون هیچ مرجع قانونی هم نتوانسته مانع رفتار‌ها و سخنان او در کارزار انتخاباتی شود.

از سوی دیگر جو بایدن طرف مقابل دونالد ترامپ است؛ او در آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در آمریکا، از رقیب خود پیش افتاده است.

اگر کارزار انتخاباتی در آمریکا به دیوان عالی این کشور کشیده شود، نتیجه روشن است.

جمهوری خواهان قدرت را در دیوان عالی در دست دارند و بر اساس هواداری از نامزد خود، رأی به ترامپ خواهند داد.پ

قضات دیوان عالی آمریکا را رییس جمهور وقت تعیین می‌کند، در واقع این قضات وابسته به جناح سیاسی‌ هستند که رییس جمهور از آن برآمده است.

این دیوان اکنون در اختیار افرادی است که هوادار ترامپ هستند و نمی‌توان توقع داشت قضات دیوان عالی آمریکا حتی در صورت شکست ترامپ، رأی خود را برای جو بایدن ثبت کنند.

چنین اتفاقی در دوران انتخابات ریاست جمهوری جورج بوش و رقیب او الگور، افتاد، یعنی دیوان عالی آمریکا بوش شکست خورده را پیروز انتخابات اعلام کرد، اما الگور پس از اعلام رأی و نظر دیوان عالی، اعتراضی نکرد در حالی که پیروز بود.

اما در این دوره اگر چنین اتفاقی بیفتد، آیا جو بایدن نیز مانند الگور برخورد خواهد کرد؟

شاید جو بایدن همچون الگور رفتار کند، اما ماجرا را برعکس نگاه کنیم؛ اگر بایدن پیروز شود و دیوان عالی نیز آن را تأیید کند، آیا دونالد ترامپ هم مانند الگور رفتار خواهد کرد؟ باید گفت نه!

خصوصیات دونالد ترامپ، یاغی گری سیاسی حتی درون آمریکاست.

اگرچه نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رأی الکترال تعیین می‌کند، اما اگر مردم آمریکا به جو بایدن رأی قاطع با اختلاف زیاد بدهند، آنگاه شاید حتی آرا الکترال کالج و رأی دیوان عالی نیز نتواند کاری از پیش ببرد.

ترامپ، هواداران سرسخت و سرکشی دارد، پیش بینی می‌شود که در صورت اعلام شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری به خیابان‌ها بریزند و آشوب بپا کنند.

هواداران ترامپ تاکنون بیشترین سلاح را خریداری کرده‌اند، این سلاح‌ها باید جایی به کار آید و چه جایی بهتر از زمانی که شکست ترامپ اعلام شود.

آنگونه که بر می‌آید، اکثریت مردم آمریکا از وجود دونالد ترامپ در کاخ سفید ناراضی هستند، این نارضایتی حتی در اعتراضات مردمی نیز نمود یافته است.

تظاهرات گسترده علیه ترامپ به خاطر سیاست‌های نژاد پرستی و ضعف شدید در مدیریت بحران ویروس کرونا، نارضایتی و اعتراض مردمی را عمیق‌تر کرده است.

مردم آمریکا، کارشناسان، خبگان، سیاستمداران، فرهیختگان و حتی اعضای دو حزب جمهوریخواه و دموکرات، مستأصل از شرایط حاکم در کشور شده‌اند.‌

اگر دونالد ترامپ بار دیگر رییس جمهور شود، این کشور را بحران فرا خواهد گرفت، این پیش بینی از سوی کارشناسان درون آمریکا ارائه شده است، و اگر جو بایدن برگزیده شود، باز هم بحران گریبانگیر آمریکا خواهد بود چرا که ترامپ و هوادارانش کشور را به آشوب خواهند کشید، تهدیدی که خود ترامپ آن را مطرح کرده و احتمال بسیار زیاد آن را عملیاتی خواهد کرد.

اگر بایدن رأی بیاورد، اوضاع این کشور به هم می‌ریزد و اگر ترامپ مجددا انتخاب شود، بحران گریبانگیر آمریکا خواهد بود.

آمریکا بر سر دوراهی سختی مانده است؛ مردم آمریکا باید انتخاب کنند، آیا همچنان یک رییس جمهور بی کفایت را در کاخ سفید تحمل کنند، یا اینکه در بحرانی که ترامپ آن را پس از شکست احتمالی به وجود خواهد آورد، مقاومت کنند و کشور را نجات دهند.

نه راه پیش برای آمریکا باقی مانده نه راه پس؛ هر دو راه برای آمریکا ناهموار و سنگلاخ است، اما گریزی از آن نیست و باید طی کنند، تا چه بر سرشان خواهد آمد.