اعتصاب سراسری در آمریکا

اتحادیه‌های کارگری آمریکا  (AFL) اعلام کرده‌اند در صورتی که دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حاضر به انتقال مسالمت آمیز قدرت نشود، دست به اعتصاب سراسری خواهند زد.

از آخرین اعتصاب کارگری در این کشور بیش از ۷۴ سال می‌گذرد و چنانچه این اتفاق رخ دهد، در تاریخ آمریکا رویدادی بی‌سابقه خواهد بود.

آخرین اعتصاب کارگری در سال ۱۹۴۶ (۱۳۲۵) و محدود به شهر «اوکلند» در ایالت کالیفرنیا بوده است. 

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، فدراسیون کارگری محلی در شهر «روچستر» ایالت نیویورک، اولین نهادی بود که حمایت خود را از این اتفاق اعلام کردو پس از آن اتحادیه‌های کارگری شهر «سیاتل» و ایالت «ماساچوست» نیز قطعنامه‌هایی ارائه کرده و از اعتصاب در صورت عدم پذیرش شکست از سوی ترامپ خبر دادند.

فدراسیون کارگری روچستر در تاریخ ۸ ماه اکتبر (۱۷ مهر) اعلام کرد که برای اعتصابی که تمامی نیرو‌های کارگری آمریکا در آن شرکت کنند، آمادگی دارد و هدف از آن نیز انتقال مسالمت‌آمیز قدرت خواهد بود.

بزرگترین اتحادیه کارگری آمریکا با نام «فدراسیون کارگری و کنگره سازمان‌های صنعتی آمریکا» نیز ضمن اعلام حمایت خود از جو بایدن اعلام کرده به چنین اعتصابی ملحق خواهد شد.

این موضوع در حالی مطرح شده است که دونالد ترامپ بار‌ها در ماه‌های اخیر اعلام کرده او پیروز انتخابات خواهد بود مگر اینکه تقلبی در روند رای‌گیری صورت گیرد که تحت این شرایط حاضر به انتقال قدرت نخواهد شد.

ترامپ ماه گذشته در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به سوالی درباره تعهدش به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در صورت شکست در انتخابات گفت: «خواهیم دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.»

این اظهارات او با واکنش‌های مختلفی مواجه شد، «برنی سندرز» سناتور برجسته آمریکایی، ترامپ را متهم به عدم پذیرش نتایج انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ آمریکا ما با انتخاباتی روبه‌رو هستیم که مشخص نیست رئیس جمهور کنونی در صورت شکست در انتخابات، داوطلبانه از سمت خود کنار برود.

او همچنین تاکید کرد: باید اطمینان حاصل شود ترامپ به انتقال مسالمت آمیز قدرت پایبند خواهد بود. او برای این که در قدرت باقی بماند آماده تضعیف دموکراسی در آمریکاست.

اما پس از مدتی، هفته گذشته «رابرت او برایان» مشاور امنیت ملی آمریکا، در مصاحبه با روزنامه پولیتیکو، گفت ترامپ در صورت شکست، قدرت را انتقال خواهد داد.

«میچ مک‌کانل» رهبر حزب اکثریت مجلس سنای آمریکا نیز در این‌ باره در پیامی توئیتری نوشت: «پیروز انتخابات سوم نوامبر در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (۱ بهمن ۹۹)، مراسم تحلیف را برگزار خواهد کرد. انتقال قدرت طبق روال همیشگی آن که از سال ۱۷۹۲ (۱۱۷۰) انجام گرفته است، برگزار خواهد شد».