مجوز انتخاباتی وزارت دادگستری آمریکا

وزارت دادگستری آمریکا در پیامی به دادستان‌های ایالتی گفته است، مأموران فدرال مسلح می‌توانند برای بررسی صحت انتخابات وارد حوزه‌های رأی‌شماری شوند.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، سه فرد مطلع در این خصوص گفتند که این پیام ساعت یک و سی دقیقه بامداد به وقت محلی، از طریق ایمیل منتشر شده و در آن آمده است قانون مربوط به ممنوعیت ورود مأموران مسلح به مراکز اخذ و شمارش آراء، شامل روزهای پس از اتمام رأی‌گیری نمی‌شود.

همچنین در این پیام آمده است: «[این قانون] نمی‌تواند مانع شود که مأموران مجری قانون برای تحقیق و جلوگیری از وقوع جرایم فدرال در مراکز انتخاباتی بسته و دیگر نقاطی که در آن‌ها شمارش آراء در جریان است، وارد این محل‌ها شوند».

مقامات سابق وزارت دادگستری به نیویورک‌تایمز گفتند، احتمالاً این پیام وسیله‌ای برای اعلام دستورات شخص « دونالد ترامپ » رئیس جمهور آمریکا از طریق «ویلیام بار» وزیر دادگستری باشد.

یکی از مقامات وزارت دادگستری آمریکا در زمان رئیس جمهور سابق این کشور گفت: «مطابق قانون، وزارت دادگستری در شمارش آراء، ورود به مراکز انتخاباتی یا مصادره رأی‌ها حتی به قصد انجام تحقیقات، حق مداخله ندارد».

ترامپ چهارشنبه شب در پیامی توییتری نوشت: «آنها در حال پیدا کردن رأی‌های بایدن در همه  جا هستند. در پنسیلوانیا،‌ ویسکانسین و میشیگان. (این رویداد) برای کشورمان بسیار بد است».

ترامپ در پیام توئیتری دیگری نیز نوشت: «آنها سخت در تلاش هستند تا هر چه سریعتر ۵۰۰ هزار حاشیه رای برتری که در پنسیلوانیا دارم از بین برود. به همین ترتیب در میشیگان و دیگر ایالت‌ها».

در حالیکه بیش از ۹۰ هزار رأی در ایالت «جورجیا» هنوز شمارش نشده است، ستاد انتخاباتی ترامپ خواستار توقف شمارش آرا در این ایالت شد. همچنین طرفداران ترامپ برای توقف شمارش آرای پُستی، در برابر مرکز شمارش آرا در ایالت آریزونا و میشیگان تجمع کردند و طبق برخی گزارش‌ها، تلاش کردند به زور وارد این مراکز شوند.

از سوی دیگر سخنگوی کاخ سفید چهارشنبه شب مدعی شد: «ما در این انتخابات پیروز می‌شویم اما به شمارش آرائی که بعد از روز رأی‌گیری به شعب شمارش آراء وارد شدند، اعتراض داریم... به نظر ما، در آریزونا پیروز خواهیم شد و رأی‌های جمهوری‌خواهان در آنجا هنوز شمرده نشده است».