رؤسای جمهور تک‌دوره‌ای در آمریکا

 در طول تاریخ آمریکا ۹ رئیس‌جمهور این کشور تنها یک دوره چهار‌ساله هدایت این کشور را بر عهده داشتند، در صورتی که «جو بایدن »، نامزد دموکرات‌ها رسماً رئیس‌جمهور ایالات متحده شود، «دونالد ترامپ » به جمع آنها می‌پیوندد.

نگاهی به رؤسای جمهور یک دوره‌ای آمریکا

* این لیست تنها شامل رؤسای جمهوری آمریکایی است که نه به دلیل بیماری یا ترور بلکه به دلیل شکست در انتخابات یک دوره رئیس‌جمهور بودند.

۱- جان آدامز: دومین رئیس‌جمهور رسمی آمریکا و اولین رئیس‌جمهور این کشور بود که تنها یک دوره در کاخ سفید ماند. وی از سال ۱۷۹۷ تا ۱۸۰۱ هدایت این کشور را بر عهده داشت.

۲- جان کوئینزی آدامز: پسر جان آدامز بود که مانند پدرش تنها یک دوره ریاست‌جمهوری را در آمریکا تجربه کرد. این اتفاق حدود بیست و پنج سال بعد از پدر او رخ داد و طی این بیست و پنج سال هیچ رئیس‌جمهوری یک دوره‌ای نشد. وی از سال ۱۸۲۵ تا ۱۸۲۹ رئیس‌جمهور بود.

۳- مارتین وَن بیورِن (دموکرات): هشتمین رئیس‌جمهور آمریکا که از سال ۱۸۴۱ تا ۱۸۳۷ این وظیفه را بر عهده داشت. وی مؤسس حزب دموکرات در این کشور است.

۴- فرانکلین پیرس (دموکرات): چهاردهمین رئیس‌جمهور آمریکا از سال ۱۸۵۳ تا ۱۸۵۷ بود. این رئیس‌جمهور برای کسانی که او را انتخاب کرده بودند ناشناخته بود.

۵- بنجامین هریسون (جمهوری‌خواه): بیست و سومین رئیس‌جمهور آمریکا که از سال ۱۸۸۹ تا ۱۸۹۳ رئیس‌جمهور منتخب مردم آمریکا بود. وی نوه «ویلیام هنری هریسون»، نهمین رئیس‌جمهور این کشور بود.

۶- ویلیام هووارد تفت (جمهوری‌خواه): بیست و هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا از سال ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۳ بود.

۷- هِربِرت هوور (جمهوری‌خواه): سی و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا از سال ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۳ بود.

۸- جیمی کار‌تر (دموکرات): نام اصلی وی «جیمز ارل کارتر» است که از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ رئیس‌جمهور منتخب در آمریکا بود. دوران ریاست‌جمهوری وی با انقلاب اسلامی ایران همزمان بود و یکی از دلایل شکست او در انتخابات مشکلات اقتصادی و بحث بازداشت آمریکایی‌ها در لانه جاسوسی در ایران بود.

۹- جورج بوش پدر (جمهوری‌خواه): چهل و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا بود که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ وظیفه هدایت این کشور را بر عهده داشت. در دوران ریاست‌جمهوری وی دیوار برلین فروریخت و جنگ سرد آمریکا و روسیه به پایان رسید. وی در مقابل «بیل کلینتون» شکست خورد.

۱۰-   ؟ 

احتمال ده نفره شدن لیست بالا بسیار بالاست. شامگاه شنبه رسانه‌های آمریکایی از جمله «سی‌اِن‌اِن»، «فاکس‌نیوز»، «سی‌بی‌اِس‌»، «آسوشیتدپرس» و «نیویورک‌تایمز» با بیان اینکه جو بایدن توانسته به ۲۹۰ رأی الکترال دست پیدا کند، او را به عنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و چهل و ششمین رئیس‌جمهور این کشور اعلام کردند.

با این وجود دونالد ترامپ همچنان شکست را نپذیرفته و به دنبال پیگیری ادعای حقوقی خود برای تغییر نتایج انتخابات است. تا زمان روشن شدن نتیجه این پیگیری حقوقی، مشخص نخواهد بود که جو بایدن رئیس جمهور شده یا خیر.