تقویت همکاری تجاری و امنیتی میان عربستان و عراق

 وزیران امور خارجه عراق و عربستان روز سه‌شنبه در یک نشست خبری مشترک که به شکل ویدئو کنفرانس بود، حضور یافتند و به سوال‌های خبرنگاران درباره توافق‌های جدید میان دو کشور پاسخ دادند.

به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز، «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق  مذاکرات اخیر بین بغداد و ریاض را «مثمر ثمر» توصیف کرد و گفت: «نشست‌های بغداد با طرف سعودی مثمر ثمر و تمرکز آن روی مسائل اقتصادی و تجاری بود، البته در مورد مسائل امنیتی و نظامی هم بحث و گفت‌وگو شد».

حسین افزود: «همکاری مشترک بین سرویس‌های امنیتی بین دو کشور به منظور بهره‌مندی از مراکز تحقیقاتی در عربستان سعودی برای مبارزه فکری با افراط گرایی و تروریسم است».

وی تاکید کرد: «عراق به انرژی الکتریکی نیاز دارد و همکاری بین دو کشور در این مرحله حائز اهمیت است و در مورد برق تفاهمنامه‌ای امضا شده است.»

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی نیز به نوبه خود از توسعه روابط میان کشورش با عراق گفت و افزود: «گذرگاه مرزی عرعر هفت روز دیگر افتتاح خواهد شد که نخستین گام در توسعه روابط تجاری میان دو کشور است.»

وزیر سعودی در پاسخ به سوالی درباره سرمایه گذاری عربستان سعودی در صحرای «السماوه» و جنجال‌هایی که به دلیل مشکوک بودن این سرمایه‌گذاری‌ سعودی در عراق مطرح شده است، گفت:« طرح های عربستان محدود به منطقه‌ای مشخص نیست، بلکه جامع و گسترده خواهد بود، سرمایه‌گذاران عراقی هم می‌توانند سرمایه گذاری ما را در عراق بررسی کنند.»

بن فرحان همچنین گفت: «روابط عربستان با عراق برای ثبات منطقه مهم است و ما به آن خوش بینیم». او افزود: «عربستان به همکاری امنیتی با عراق برای مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد».

خبرگزاری رسمی عراق، روز گذشته خبر داد که بغداد و ریاض در راستای توسعه همکاری‌های مشترک در ۱۳ زمینه توافق کرده‌اند.

نخست وزیر عراق و ولی‌عهد عربستان سعودی نیز امروز پس از دیداری که با یکدیگر به شکل ویدیو کنفرانسی داشتند بیانیه‌ای صادر کردند و در آن توافق نُه بندی میان یکدیگر را تشریح کردند.

«حمید الغزی» دبیرکل هیأت وزرای عراق نیز در خصوص توافق‌‌های عراق با عربستان سعودی گفت که دیدارهای صورت گرفته در راستای تکمیل توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی است که در سال ۲۰۱۹ در قالب نشست‌های پی‌در‌پی شورای هماهنگی عراق و عربستان سعودی به امضا رسید.

دو کشور عراق و عربستان بار دیگر در حالی از از توافقات میان یکدیگر خبر می‌دهند که هشدارهای زیادی از سوی سیاسیون عراقی درباره نقشه سعودی‌ها برای دخالت در عراق از در سرمایه گذاری در این کشور مطرح شده است.

پروژه کشاورزی ریاض در جنوب عراق و در صحرای السماوه همچنان با مخالفت‌هایی در داخل این کشور مواجه است و مخالفان معتقدند که این اقدام تهدیدهای امنیتی بسیار خطرناکی به همراه دارد زیرا توسط رژیمی قرار است عملی شود که سوابق متعددی در آسیب زدن به امنیت و ثبات عراق دارد و ضمن صدور فتواهای تکفیری، صدها انتحاری به عراق فرستاده است و خصومت آن با عراقی‌ها برملا شده است.

یکی دیگر از دلایل مخالفت با این پروژه به دلیل نوع کاشت‌هایی که قرار است در آنجا انجام شود این است که این امر موجب زیان‌های اقتصادی سنگین به ذخایر آب‌ زیرزمینی در این مناطق می‌شود.