آینده مبهم در انتظار بن سلمان

 بن سلمان که برای رسیدن به مسند پادشاهی عربستان ، همه افراد نزدیک به خاندان حاکم را قربانی و از توافق های عادی سازی با رژیم اشغالگر و غیره حمایت کرده است.

ولیعهد سعودی که هنوز از شوک ضربه ای که در نتیجه باخت دونالد ترامپ در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با آن مواجه شده، به خود نیامده است، با مشکلات دیگری ، یکی پس از دیگری چه درخصوص مسائل داخلی و چه خارجی روبرو شده است و این مساله بیانگر شکست سیاست های وی است.

بزرگترین ضربه ای که بن سلمان متحمل آن شد، شکست ترامپ و پیروزی جو بایدن جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که از آنچه آنرا " چک سفید خطرناک" ترامپ به عربستان یاد کرده، انتقاد کرده و قول داده که در روابط با این کشور بازنگری کند از این رو ، انتظار می رود که هیچ کسی از ولیعهد سعودی به خاطر کارهایش که با واکنش جهانی روبرو شده از جمله کشته شدن جمال خاشقچی در سفارت کشورش در ترکیه یا موضوع حقوق بشر و موضوع یمن همان طور که ترامپ در گذشته حمایت می کرد، حمایت نکند.

از سوی دیگر، با ادامه تجاوز عربستان به یمن شامل محاصره و تحرک نظامی، و بستن فرودگاه ها و بنادر یمن، نیروهای مسلح یمن بار دیگر بر حق خود در پاسخ دادن به تجاوزات سعودی از طریق حمله به مواضع حیاتی و نظامی در عمق خاک عربستان تاکید کردند.

"یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن به همه شرکت های خارجی فعال در عربستان و نیز اهالی حجاز و نقد و افراد ساکن در همه مناطق، درباره دور شدن از تاسیسات نظامی و اقتصادی مهم با ماهیت نظامی، هشدار داده و گفته است که این مراکز ، جزو اهداف مشروع نیروهای یمنی خواهند بود.

سریع همچنین از بانک مواضع نیروهای مورد نظر یمنی در عمق خاک سعودی خبر داد و از این رو تهدیدات جدید نیروهای یمنی به اعتقاد تحلیلگران، حمایتی از تلاش ها برای پایان دادن به اقدامات تجاوزکارانه به شمار می رود و همزمان با آن ، در طرح های مارتین گریفیس فرستاده سازمان ملل به یمن برای از سرگیری مذاکرات به منظور راه حل برای حل بحران یمن و توقف تجاوز پیشرفت هایی حاصل شده است اما از جمله ضربات سختی که ولیعهد سعودی در داخل متحمل شده است، درخواست قبیله سعودی "الحویطات " از "دومینیک راب" وزیر امور خارجه بریتانیا برای تحریم نشست گروه بیست است که قرارست به میزبانی عربستان برگزار شود.

در این رابطه، روزنامه انگلیسی تلگراف نوشت : " رودنی دیکسون " وکیل قبیله الحویطات در انگلیس با ارسال نامه ای به راب، اعلام کرد که حمایت از این قبیله، "وظیفه اخلاقی " است زیرا آن ها مجبور شدند که منطقه خود واقع در شمال غرب عربستان را ترک کنند.

این درحالیست که درخواست های گسترده از سوی سازمان های حقوق بشری و موسسات بین المللی برای تحریم نشست سران گروه بیست که قرار است به ریاست عربستان برگزار شود، مطرح شده است.

این درخواست ها به علت سابقه بد عربستان در زمینه نقض حقوق بشر به ویژه در ارتباط با کشته شدن جمال خاشقچی معارض سعودی و بازداشت "لجین الهذلول" فعال حقوق بشری مطرح شده است.

موضوع داخلی دیگری که ولیعهد سعودی مجبور شد به آن اعتراف کند، فاجعه اقتصادی است که عربستان را تهدید می کند، وی شخصا به خسارت های عمده در بودجه عربستان اقرار کرده و دراین باره گفته است که این بودجه حتی برای پرداخت حقوق کارمندان نیز کفایت نمی کند.

وی گفته است که درآمدهای نفتی که تامین کننده بودجه عربستان سعودی است، به 410 میلیارد ریال کاهش یافته است، درحالیکه پیش بینی بودجه سال گذشته ، 513 میلیارد ریال بود.

وی ادامه داد : این درآمدها حتی برای پرداخت حقوق ها که 504 میلیارد ریال در بودجه امسال برایش درنظر گرفته شده، کفایت نمی کند، چه برسد به بخش های دیگر و این به منزله رکود اقتصادی و از دست رفتن میلیون ها فرصت شغلی است.

از این رو، به نظر می رسد که آینده محمد بن سلمان با شک و تردید بسیار مواجه است،آیا وی موفق خواهد شد که جانشین پدرش شود؟ تنها مساله قطعی این است که محمد بن سلمان، دشمنان زیادی پیدا کرده است و وجهه او در سطح داخل و خارج خدشه دار شده است.