نگرانی از توقف روند انتقال قدرت میان ترامپ و بایدن

 روزنامه فرانسوی فیگارو در مطلبی تحت عنوان «روند انتقال قدرت میان ترامپ و بایدن فلج شده است» نوشت: دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، همان طوری که آغاز شده بود پایان می‌یابد؛ در فضایی پیچیده و انتقادات شدید میان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها که بسیار مخرب‌تر از انتقادات در کارزار انتخاباتی بود.

در این مطلب آمد است: دوره انتقالی که از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در نخستین سه شنبه ماه نوامبر و تحلیف رئیس جمهور در ۲۰ ژانویه سال بعد است و هر چهار سال رخ می‌دهد، زمان به شدت حساس در عرصه سیاسی آمریکاست. طی این ده هفته، رئیس جمهوری که دوره‌اش رو به اتمام است و اعضای اصلی دولت، دستورالعمل‌هایی را به افراد بعدی که روی کار می‌آیند ارائه می‌دهند. این انتقال قدرت گسترده تقریبا در راس همه نهاد‌های قدرت دولت فدرال آمریکا پس از یک کارزار انتخاباتی که اغلب بسیار جنجالی است و گاهی در پی رقابت میان دو نامزد یا دو حزب بسیار پیچیده می‌شود رخ می‌دهد.

اما میزان بدگمانی و خصومت در انتخابات امسال به طور مستقیم کارایی دولت فدرال را تهدید می‌کند. در حالی که همه‌گیری کووید-۱۹ مانند سایر کشور‌های توسعه یافته در آمریکا هم گسترده یافته است و رکود اقتصادی نیازمند تدابیر فوری است، اختلافات میان ترامپ و بایدن تاکنون مانع از تصمیم گیری در مورد این تدابیر فوری شده است.

اما در کاخ سفید دونالد ترامپ به آداب و رسوم پایبند نیست. وی با حمایت اکثر نمایندگان جمهوری‌خواه و محبوبیتش نزد رای‌دهندگان، همچنان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری به دلیل وقوع تقلب گسترده در آن معترض است. شکایت‌های قضایی که در برخی ایالت‌ها از سوی تیم وی مطرح شده است تاکنون و به دلیل نبود اسناد به نتیجه‌ای نرسیده است. اما این اعتراض بیشتر از آنکه قضایی باشد، سیاسی است. ترامپ که تمایلی به مصالحه ندارد و تا زمانی که از شکایت‌ها خسته نشده است و نتایج انتخابات به طور رسمی تایید نشده است قصد ندارد شکست خود را بپذیرد.

دموکرات‌ها این انسداد نظام‌مند را به عنوان یک اقدام استبدادی خطرناک از سوی رئیس جمهور محکوم می‌کنند. آن‌ها ضمن ابراز تاسف از پیامد‌های این کار در مورد خسارات بالقوه‌ای که ممکن است به اعتبار انتخابات وارد شود هشدار می‌دهند.

این انسداد تاکنون مانع از آن شده است که بایدن از اوضاع اطلاعاتی آگاه شود. این گزارش فوق محرمانه که خلاصه‌ای از گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکاست، به طور روزانه به رئیس جمهور ارائه می‌شود و از سوی رئیس دستگاه اطلاعات ملی آماده می‌شود. از سال ۱۹۵۰، رئیس جمهور منتخب از زمان پیروزی در انتخابات گیرنده این گزارش خواهد بود تا در جریان پرونده‌های راهبردی قرار بگیرد.

مذاکرات کنونی با طالبان در افغانستان، وضع نیرو‌های آمریکایی در سوریه و عراق، یا حتی مذاکرات با روسیه در مورد توافق تسلیحات هسته که در ۱۶ فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود از جمله این پرونده هاست.

بایدن که تاکنون به دقت از مشاجره در مورد رویکرد دونالد ترامپ اجتناب کرده بود، حالا کاهش تاثیر این وضع را برگزیده است. بایدن در این‌باره گفت: بدیهی است که دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده کارآمد است، اما به هر حال من در وضعی نیستم که در مورد این مسائل تصمیم گیری کنم. دسترسی به ​آن‌ها خوب است، اما حیاتی نیست. همان طور که گفتم در حال حاضر تنها یک رئیس وجود دارد که تا ۲۰ ژانویه رئیس جمهور خواهد بود.

حتی برخی متحدان ترامپ در مورد پیامد‌های این انسداد برای امنیت ملی ابراز نگرانی کردند. شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه بدون مخالفت مستقیم با رئیس جمهور خواستار دسترسی بایدن به گزارش‌های اطلاعاتی شدند.

انتخابات سال ۲۰۰۰ در خاطر همه مانده است. در آن زمان بازشماری آرا در ایالت فلوریدا اعلام برنده انتخابات را چند هفته به تاخیر انداخت. دولت کلینتون به مدت ۳۷ روز پیش از اعلام نتایج انتخابات، دسترسی به منابع فدرال و اطلاعات محرمانه را به جرج دبلیو بوش نداده بود. گزارش کمیسیون تحقیق در مورد حمله ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، این تاخیر را زیر سوال برده بود و تاکید کرد تاخیر در انتصاب روسای برخی سمت‌ها موجب عدم آمادگی دولت شده بود.

دو نفر از عاملان اصلی این انتقال قدرت جنجالی یعنی اندی کارد، رئیس کارکنان کاخ سفید، در زمان جرج بوش و جان پودستا دارنده همین سمت در دوران کلینتون در مطلبی در روزنامه واشنگتن پست در مورد این تاخیر دوباره هشدار دادند.

آن‌ها در این مطلب نوشتند: انتخابات ۲۰۲۰ همانند انتخابات سال ۲۰۰۰ نیست و نباید همانند آن نیز با این انتخابات برخورد شود. رئیس جمهور جو بایدن و تیم وی نباید با تاخیری مشابه تاخیر در زمان جرج دبلیو بوش رو به رو شوند. چشم‌انداز انتخاباتی دیگر مانند آن زمان نیست. نتیجه هم همان نیست. ما هم هزینه قابل توجهی برای یک انتقال قدرت همراه با تاخیر پرداخت کردیم. با توجه به واقعیت همه‌گیری، تاخیر در آغاز انتقال قدرت می‌تواند هزینه گزافی داشته باشد. روند انتقال قدرت باید از همین حالا آغاز شود.

کارشناسان در حوزه امنیت ملی و اطلاعاتی هم امیدوارند رئیس جمهور تغییر عقیده دهد تا قدرت اجرایی تداوم یابد و رئیس جمهور آینده از همان روز اول برای مقابله با مشکلات امنیت ملی آماده باشد. آن‌ها نگرانند که رقبای آمریکا از این روند انتقالی در آمریکا بهره ببرند.