آیا ترامپ می‌تواند آرای الکترال را دور بزند؟

 رهبران حزب جمهوری‌خواه در 4 ایالت مهم که جو بایدن در آنها به پیروزی رسیده است می‌گویند در یک طرح قانونی مشکوک که هدف از آن تغییر آرای الکترال به سود دونالد ترامپ است مشارکت نمی‌کنند. اظهار نظر آنها عملاً طرح نصف و نیمه‌ی تعدادی از جمهوری‌خواهان را که به عنوان آخرین راه حل حفظ ترامپ بر مسند قدرت مطرح کرده بودند معلق کرد.

قانون‌گذاران جمهوریخواه در آریزونا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین می‌گویند در فرایند انتخاب اعضای کالج الکترال مداخله نمی‌کنند. رأی اعضای کالج الکترال عملاً پیروزی یک نامزد را در انتخابات نهایی و قطعی می‌کند. به باور تحلیلگران، اقدام احتمالی این قانون‌گذاران می‌توانست فرایند برگزاری انتخابات را خدشه‌دار کند.

"راستی باورز،" سخنگوی جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالت آریزونا در این خصوص می‌گوید: «به هیچ وجه نمی‌توانم تصور کنم در فعالیت اعضای کالج الکترال مداخله کنیم مگر اینکه مواردی از تقلب را مشاهده کنم که این امر تا کنون رخ نداده است. قانون اعضای کالج الکترال را مکلف کرده است بر مبنای رأی مردم اقدام کنند.»

بر اساس طرح هواداران ترامپ، کنگره‌های ایالت‌هایی که جمهوری‌خواهان در آنها اکثریت دارند باید پیروزی بایدن را در ایالت‌هایشان مردود و افرادی را به کالج الکترال معرفی کنند که به نفع دونالد ترامپ رأی دهند. گرچه نتیجه این اقدام نامشخص است، برداشت هواداران طرح مزبور بر مبنای مداخله دادگاه عالی محافظه‌کار آمریکا در منازعات مرتبط استوار است.

هواداران ترامپ از جمله "ران دسنتیس،" فرماندار حامی ترامپِ ایالت فلوریدا از این طرح حمایت کرده اند و می‌توان آن را نمونه‌ای از اطلاعات گمراه‌کننده و ادعا‌های اشتباه در میان حامیان ترامپ درباره صحت انتخابات ارزیابی کرد.

نظریه مذکور در این حقیقت ریشه دارد که قانون اساسی آمریکا به قانون‌گذاران ایالت‌ها اختیار می‌دهد درباره فرایند انتخاب اعضای کالج الکترال تصمیم‌گیری کنند. همه ایالت‌ها پیشتر با رأی خود پذیرفته‌اند که این اختیار به مردم تفویض شود تا آنها با رأی خود، اعضای کالج الکترال را به سود فرد پیروز در انتخاباتِ هر ایالت تعیین کنند.

تنها فرصت برای مداخله قانون‌گذاران ایالت‌ها در این فرایند، یک تبصره در قوانین فدرال است که این امر را تنها در صورت شکست در برگزاری انتخابات مجاز می‌شمارد.

اگر نتیجه انتخابات تا میانه ماه دسامبر (اواخر آذر) نامشخص باشد، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه می‌توانند در ضرب‌الاجل معرفی اعضای کالج الکترال اعلام کنند ترامپ در انتخابات پیروز شده است و افرادی را به کالج الکترال معرفی کنند که حامی ترامپ هستند.

اما به گفته کارشناسان حوزه حقوق، مشکل اینجاست که نتیجه انتخابات کاملاً مشخص است و ابهامی نیز در آن وجود ندارد. بایدن در تمامی این ایالت‌ها پیروز شده است. وقتی وزارت امنیت داخلیِ تحت کنترل ترامپ نیز اعلام کرده در انتخابات مداخله نشده و این انتخابات «در تاریخ آمریکا ایمن‌ترین مورد» بوده است، مطرح کردن استدلال شکست انتخابات بسیار دشوار به نظر می‌رسد. اختلاف آرای مردمی بایدن با ترامپ بیش از 5 میلیون رأی است و تا کنون شواهدی درباره موارد گسترده تقلب و مشکلات در شمارش آرا در انتخابات مشاهده نشده است.

کمپین ترامپ و هوادارانش دعاوی حقوقی متعددی را به هدف جلوگیری از تأیید نتیجه انتخابات در ایالت‌های مختلف مطرح کرده اند. اما تا کنون آنها به پایینترین سطح از موفقیت دست یافته‌اند چرا که در 11 روزی که از برگزاری انتخابات می‌گذرد، دست‌کم 10 شکایت آنها در دادگاه‌ها مردود اعلام شده است. در دو مورد شکایت مهم باقیمانده نیز کمپین ترامپ از مقامات میشیگان و پنسیلوانیا خواسته است تا بایدن را به عنوان پیروز انتخابات در این ایالت‌ها معرفی نکنند. کارشناسان معتقدند دادگاه‌ها قادر نیستند در نهایت و پیش از ضرب‌الاجل اواسط دسامبر، ایالت‌ها را از انتخاب اعضای کالج الکترال منع کنند.

حتی اگر ترامپ در یکی از این دعاوی حقوقی پیروز شود، یک مانع مهم دیگر باقی می‌ماند: کنگره باید در این منازعه و پذیرش اعضای کالج الکترال داوری کند. اگر مجلس نمایندگانِ تحت کنترل دموکرات‌ها و سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان نتوانند در این خصوص توافق کنند، تعیین تکلیف انتخاب رئیس‌جمهور در 20 ژانویه -- پایان دوره دونالد ترامپ و مایک پنس -- بر عهده رئیس مجلس نمایندگان خواهد بود. او نیز کسی نیست جز نانسی پلوسی که خود یک دموکرات است.