شش پرونده قضایی در انتظار پایان ریاست جمهوری ترامپ

 «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پس از تحویل قدرت و ترک کاخ سفید ، با دستکم شش پرونده قضایی مواجه خواهد بود.

به نوشته پایگاه اینترنتری شبکه «سی‌اِن‌اِن»، پرونده‌های قضایی زیادی پیرامون قانون‌شکنی‌های ترامپ چه قبل از ریاست جمهوری و چه بعد از آن وجود دارد اما در حال حاضر دستکم شش پرونده علیه او در جریان است که قضات مربوطه، ادامه رسیدگی به آن‌ها را به بعد از خروج وی از کاخ سفید موکول کرده‌اند.

۱- دفتر دادستان منطقه منهتن نیویورک در حال بررسی تخلفات مالی سازمان ترامپ

موضوع این پرونده که تحت بررسی «سایرس ونس» دادستان منهتن قرار دارد،  پرداخت حق‌السکوت به زنانی است که با ترامپ رابطه غیراخلاقی داشته‌اند. «مایکل کوهن» وکیل وقت ترامپ هنگام ادای شهادت در کنگره به پرداخت رشوه به چند زن در سال ۲۰۱۶ اذعان کرده و بیان داشته شخص ترامپ نیز بدون شک در جریان پرداخت این حق‌السکوت‌ها قرار دارد.

اتهامات موجود در این پرونده به پرداخت حق‌السکوت محدود نمی‌شود. دو خبرنگار سی‌اِن‌اِن ماه گذشته گزارش دادند: «گمانه‌زنی‌های دادستانی طی تشکیل پرونده حاکی از این است که تحقیقات مربوطه می‌توانند تخلفات ترامپ در زمینه کلاه‌برداری بانکی، کلاه‌برداری از بیمه، فرار مالیاتی و ارائه اطلاعات نادرست درخصوص سوابق تجاری را نیز شامل شود».

۲- تحقیقات دادستان ایالت نیویورک درباره ارزش دارایی‌های ترامپ

مایکل کوهن در اعترافات خود بیان داشته با این‌که ترامپ در ارزیابی مجله «فوربس» جزو ثروتمندترین افراد آمریکا قرار گرفته، او و اعضای خانواده‌اش برای فرار از مالیات، دارایی خود را کمتر از مقدار واقعی آن گزارش کرده‌اند. دادستان کل ایالت نیویورک اعلام کرده تحقیقاتی را درخصوص صحت ادعاهای مایکل کوهن آغاز کرده است.

۳- تحقیقات درباره دریافت وجوه و هدایا از دولت‌های خارجی

شروع تحقیقات در این زمینه به سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد و طبق آن، ترامپ یکی از بندهای قانون اساسی آمریکا درخصوص دریافت هدیه از دولت‌های خارجی را نقض کرده است. بر این اساس، هتل ترامپ واقع در مرکز شهر واشنگتن، از وجوه ارسال شده توسط دولت‌های خارجی بهره‌مند شده است. تا ماه می امسال گمان می‌رفت این پرونده بی‌نتیجه مانده و بسته شده است. در آن زمان هیأتی متشکل از سه قاضی، بیان داشتند شاکیان پرونده مستندات کافی در اختیار ندارند. علاوه بر این، یک مورد دیگر از دریافت هدیه از دولت‌های خارجی توسط ترامپ در جریان است.

۴- پرونده آزار جنسی «جین کارول»

چند روز پیش از برگزاری انتخابات امسال، یک قاضی فدرال پیگیری‌های ترامپ از طریق وزارت دادگستری برای عدم رسیدگی به پرونده شکایت جین کارول را رد کرد. کارول در شکایت خود مدعی شده است در دهه ۱۹۹۰ از سوی ترامپ مورد آزار جنسی قرار گرفته است و این پرونده همچنان در دادگاه فدرال در جریان است.

۵- پرونده آزار جنسی «سامر زِروُس»

زروس یکی از بازیگران سریال «کارآموز» که ترامپ در ان ایفای نقش می‌کرد، سال ۲۰۱۷ با طرح شکایتی، او را به آزار جنسی متهم کرد. تلاش ترامپ برای لغو رسیدگی به این پرونده نیز ناکام ماند. با این حال صدور احضاریه برای ترامپ به پس از خروج وی از کاخ سفید موکول شده است.

۶- پرونده شکایت «ماری ترامپ»

ماری، برادرزاده ترامپ که چندی پیش کتابی جنجالی علیه وی منتشر کرد، مدعی شده که ترامپ از طریق کلاهبرداری، او و خواهر و برادرش را از دریافت سهم‌الارث منصفانه از اموال «فرد ترامپ» پدر ترامپ محروم کرده است.

علاوه بر پرونده‌هایی که در بالا ذکر شدند، موارد دیگری نظیر تلاش ترامپ و اطرافیانش برای مختل کردن روند رسیدگی به مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ و کمک به پیروزی او، ممکن است بار دیگر مورد رسیدگی قرار گیرند. یکی از مدیران پیشین «دفتر تحقیقات فدرال آمریکا» (اف‌بی‌آی) معتقد است هنگامی که ترامپ کاخ سفید را ترک کند، رسیدگی مجدد به این پرونده میسر خواهد شد.

بعید نیست ترامپ حتی پس از اتمام دوره ریاست جمهوری، در روند این پرونده‌ها اخلال ایجاد کند اما بدون شک، هنگام ترک کاخ سفید قدرت بسیار کمتری برای مقابله با آن‌ها خواهد داشت.