نباید مسائل معیشتی کشور را به شکست یا پیروزی کسی در کاخ سفید گره زد

 محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز (یکشنبه 25 آبان 99) مجلس گفت: انتخابات آمریکا و حوادث قبل و بعد از آن اتفاقی عبرت‌آموز بود. آمریکایی که سال‌ها مشکلات ساختاری، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود را با قدرت رسانه‌ایش پنهان کرده بود، این روزها بدون روتوش در مقابل افکار عمومی جهان به نمایش گذاشته شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آمریکای واقعی که در کنار قوت اقتصادی و نظامی خود درگیر شکاف‌های عمیق اجتماعی است، فاصله بسیار زیادی با آمریکای نمایشی دارد و تصویر واقعی امروز روند رو به افول آمریکا را در مقابل چشمان مستضعفان جهان به نمایش گذاشت و با شکسته شدن هیمنه ایجاد شده روند افولش را سرعت بخشید.

وی افزود: همان گونه که چند روز پیش برادر عزیزم سید حسن نصرالله گفت ما از شکست قاتل شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس خوشحالیم و همه با چشمان خود دیدند کسی که در این دنیا ندای «أناَ رَبُّکُمْ الأعْلی» سر دهد، بر اساس سنت‌های الهی او در دنیا و آخرت خوار و خفیف می‌شود.

قالیباف خاطرنشان کرد: ما نظام فاسد حاکم بر آمریکا را مقصر اصلی تصمیمات غلط آنها می‌دانیم و تنها خون‌بهای آنها را اخراج سربازان آمریکایی از منطقه می‌دانیم. ولی از کوچکی و زبونی صادرکننده فرمان آن جنایت بزرگ هم شادمان می‌شویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از سوی دیگر هر چند که از شکست ترامپ خوشحالیم، اما عمیقا باور داریم که زندگی و معیشت مردم را نمی‌توان و نباید به پیروی از شکست یا پیروزی کسی در کاخ سفید گره زد. این تصمیمات ماست که مستقل از این رفتن‌ها و آمدن‌ها پایه‌های اصلی اقتصاد ما را می‌سازد. قدرت ما را در این عرصه مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: باور کنیم کسی که واگن خود را به لکوموتیو دیگران ببندد باید منتظر بنشیند تا با آنچه در اختیارش نیست، شادی کند و یا عزا بگیرد.

قالیباف خاطرنشان کرد: تصمیمات ما در حوزه مسکن، بورس، کالاهای اساسی، گمرک، سیاست‌های پولی و بانکی، نظام بودجه ریزی، اختصاص ارز ترجیحی، سوداگری در بازارهای ارز و طلا و خودرو، بی‌تفاوتی نسبت به گرانی‌ها و رها کردن بازار و بی‌توجهی به تولید ملی، به پاستور، بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط  دارد و نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس به مردم آدرس غلط ندهید، مهم‌ترین ریشه مشکلات کشور سوءمدیریت، استفاده نکردن از ظرفیت‌های عظیم داخلی، دست روی دست گذاشتن و ناهماهنگی میان نهادهای سیاست‌گذار و مجری است و همین سوءمدیریت‌هاست که باعث عدم برقراری مناسب تجاری با کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای دنیا مخصوصا کشورهای آسیا و اوراسیا شده است.

وی افزود: بدیهی است که لغو تحریم‌ها باید یکی از اهداف در سیاست خارجی باشد، اما واقع‌بینی حکم می‌کند که لغو تحریم‌ها بدون فرصت‌سازی و تولید قدرت ساده‌اندیشانه است و تنها راه برداشته شدن فشار تحریم‌ها از دوش مردم و ناامید کردن دشمن از فشار حداکثری این است که تک تک مردم ایران مخصوصا طبقه مستضعف، متوسط را قوی کنیم.

قالیباف اضافه کرد: تنها اگر اقتصاد داخلی رونق گیرد، چرخ تولید و اشتغال را به حرکت درآوریم و معیشت و رفاه را برای مردم ایجاد کنیم، دشمن را از فشار بیشتر ناامید خواهیم کرد. همچنین در این راه هر سیگنالی که تصویر ضعف و نیاز به خارج از کشور را به دشمن بدهد، فرصت‌سوزی است، بنابراین مجلس شورای اسلامی معتقد است باید با تغییر برآورد آمریکا فشار تحریمی و اقتصادی بر ایران را برای آنان هزینه‌زا کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مشخص است که رئیس جمهور جدید آمریکا ادعا می‌کند سیاست‌ها و روش‌های متفاوتی نسبت به فرد قبلی دارد و همین تمایز سیاست‌های متفاوتی را در 4 سال پیش رو در آن کشور رقم خواهد زد.

وی افزود: یکسان دانستن جزء به جزء این دو فرد موافق تجربه ما نیست، ولی آنچه در عمل تفاوت را مشخص می‌کند، دیگر لفاظی و ادعاهای بیهوده نیست. ما ضمن قائل بودن به این تفاوت، باور داریم که فرد  جدید مستقر در کاخ سفید نیز اهدافی مشخص و روشن دارد و سیاست‌های او بیش از این نیز اجرایی شده است.

قالیباف خاطرنشان کرد: درست است که بایدن با ترامپ فرق دارد اما مهم این است که بدانیم بایدن در بهترین حالت با اوبامایی که طراح تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده و اولین ناقض تعهدات آمریکاست، تفاوتی ندارد. بایدن نفر دوم دولت اوباما و تنظیم کننده اصول سیاست خارجی آن دولت بود و تیم کارشناسی و تصمیم‌ساز او عمدتاً همان تیم اوباماست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم ایران فراموش نکردند که دولت اوباما ـ بایدن چگونه با ایجاد ساختار پیچیده برای وضع تحریم فلج کننده اقدام کردند و سخت‌ترین فشارهای تحریمی را بر مردم ایران وارد آوردند و هنگامی که از به نتیجه رسیدن این تحریم‌های فلج کننده شکست خوردند و مجبور شدند وعده‌های رفع تحریم‌ها را بدهند، نسبت به اجرای آن بدعهدی کردند و با ایجاد ترس تحریمی، تحریم‌ها را در عمل اعمال و ساختار تحریم را حفظ کردند و ترامپ بر مبنای همین ساختار تحریمی بود که توانست فشارها را بیشتر کنند و آن چیزی را درو کرد که اوباما و بایدن کاشتند.

وی افزود: هنوز سوابق بدعهدی و جواب م نفی صریح دولت اوباما ـ بایدن به تلاش شرکت‌های اروپایی برای گرفتن تضمینی مکتوب برای تجارت با ایران در کارنامه آنها وجود دارد و هنوز فراموش نکرده‌ایم که جان کری بعد از این جواب منفی با فریب‌کاری دلیل عدم رفع عملی تحریم‌ها را تصمیم شرکت‌های اروپایی عنوان کرد.

قالیباف خاطرنشان کرد: مردم ایران فراموش نکردند دولت اوباما ـ بایدن فقط به شرکت‌هایی اجازه فعالیت اقتصادی در ایران را دادند که منافع اقتصادی آنها را تأمین می‌کرد و شرکت‌هایی که می‌توانستند در حل  مسائل ساختاری اقتصاد ایران مؤثر باشند، امکان فعالیت پیدا نکردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علاوه بر آن مواضع رسمی شخص بایدن و مشاورانش تصریح دارد که قرار نیست آنها فشار را از سر مردم ایران بردارند، بلکه آنها تصمیم دارند فشار حداکثری ترامپ را به فشار هوشمند علیه مردم ایران تبدیل کنند؛ یعنی با گشایش‌های اندک و اغواکننده اجازه از رها شدن از اقتصاد وابسته به کشور ما ندهند و معیشت مردم ما را گروگان خود نگه دارند تا بتوانند هر جا که می‌خواهند هوشمندانه فشار بیاورند و از ما امتیازهای سنگین بگیرند.

قالیباف خاطرنشان کرد: همین سابقه بد و مواضع صریح بایدن و مشاورانش به ما نشان داده که برای ما امضای بایدن هم تضمین نیست و برای ما فقط اقدامات عملی دولت بایدن شرط است و در صورت عادی شدن فرایند فروش نفت، فعالیت‌های بانکی و تجارت شرکت‌های ایرانی با دنیا را در عمل مشاهده کنیم به آن روی خوش نشان می‌دهیم. اگرچه به آن خوش‌بین نیستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران طبق گزارش‌های مکرر آژانس انرژی اتمی تمام تعهدات خود را به طور کامل اجرا کرد، لذا اگر بایدن واقعا معتقد به توافقی است که به عنوان نفر دوم دولت قبل با ایران امضا کرده، باید بدون پیش‌شرط تعهدات عملی نشده را اجرا و خسارت چند ساله مردم ایران را از انجام ندادن تعهدات دولت آمریکا جبران کند تا همان طور که رهبر حکیم انقلاب در شهریور ماه 1398 سیاست عقلانی و اصولی ایران را تبیین کردند، بتواند در قالب کشورهای عضو توافق‌نامه 1+5 با ایران تعامل کند.

وی افزود: رئیس جمهور جدید آمریکا باید بداند که مردم ایران راه خود را پیدا کرده‌اند و تصمیم دارند با تقویت مؤلفه‌های قدرت در اقتصاد، رفاه و امنیت و ایجاد فرصت‌های راهبردی هر فشار موثری را بر ایران ناممکن و هزینه‌زا کنند.

قالیباف خاطرنشان کرد: مردم ایران با هوشمندی کامل فقط به تصمیمات توجه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، نه به تبلیغات. فقط منتظر عمل هستند و نه حرف و متناسب با آن پاسخ مقتضی بر اساس منافع ملی خواهند داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته بسیار مهم دیگری که این روزها باعث نگرانی شدید شده است، وضعیت همه‌گیری کروناست، شرایط مخاطره‌آمیز شیوع کرونا در روزهای اخیر اتخاذ تصمیمات قاطعانه برای قطع زنجیره شیوع را حیاتی کرده است. رایگان یا کم هزینه کردن آزمایش کرونا برای تشخیص سریع ناقلان و قرنطینه و درمان فوری بیماران، وضع محدودیت‌های مؤثر و نه روی کاغذ و تعطیلی هدفمند شهرهایی که در وضعیت خطرناک شیوع این ویروس هستند، تصمیمی حیاتی است که باید با توجه به تجربیات بعضا موفق سایر کشورها و نظر کارشناسان اتخاذ شده و به سرعت عملیاتی شود.

وی در پایان گفت: علاوه بر این حمایت همه‌جانبه از کادر درمان که در این وضعیت مجاهدانه طی زمانی طولانی مشغول خدمت‌رسانی هستند، وظیفه‌ای مهم بر عهده دستگاه‌های تصمیم‌گیر و اجرایی است و نتیجه مستقیم در کیفیت ارائه خدمات به بیماران کرونایی دارد.