دیدار رئیس جمهور تونس در دوحه با امیر قطر

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و «قیس سعید» رئیس جمهور تونس امروز یکشنبه در «دوحه» پایتخت قطر در مورد چشم انداز توسعه روابط همکاری بین دو کشور و تحولات لیبی گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری رسمی قطر (قنا) گزارش داد که  رئیس جمهور تونس در چارچوب سفر رسمی به قطر یک جلسه رسمی گفت‌وگو با امیر این کشور را در  دیوان امیری قطر برگزار کرد.

بر اساس این گزارش، آل ثانی با اشاره به عمق روابط میان قطر و تونس ابراز اطمینان کرد که این دیدار در تقویت روابط مستحکم میان دو کشور سهیم خواهد بود و آن را به سمت افق‌های گسترده‌تر به نفع دو ملت برادر سوق می‌دهد.

رئیس جمهور تونس هم با اشاره به دیدارهای متعدد خود با امیر قطر بر ادامه آن در آینده تاکید کرد و از کشور قطر در حمایت از تونس برای مبارزه با کرونا قدردانی کرد.

خبرگزاری قطر همچنین گفت که در جلسه رهبران تونس و قطر روابط همکاری میان دو کشور و چشم‌انداز توسعه و ارتقای آن در همه سطوح و به خصوص گردشگری، توسعه اقتصادی سرمایه گذاری بهداشت و آموزش مورد بررسی قرار گرفت.

این رسانه قطری تاکید کرد، مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی مورد اهتمام دو کشور و به خصوص تحولات اوضاع در لیبی هم از دیگر محورهای مورد بحث در دیدار امیر قطر و رئیس جمهور تونس بود.

امیر قطر همچنین موفقیت نشست گفت‌وگوی طرف های لیبیایی در تونس تحت نظارت سازمان ملل را تبریک گفت.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و به دنبال سرنگونی سرهنگ «معمر القذافی»، رهبر سابق  این کشور به دست ناتو و معترضان درگیر جنگ داخلی بوده و نبود دولت مرکزی باعث شکل گیری و قدرت‌گیری جریان‌های رادیکال و افراطی مانند داعش و القاعده در این کشور آفریقایی شد.

لیبی طی این مدت، دو دولت، دو ارتش و دو پارلمان داشت؛ دولت طرابلس یا دولت وفاق ملی که مورد حمایت سازمان ملل و جامعه جهانی بود و دولت طُبرُق (در شهری به همین نام) که از حامیان ژنرال خلیفه حفتر بود.

نیروهای این دو دولت طی سال‌های گذشته با حامیان خارجی خود به دنبال حذف دیگری بودند که با تشدید درگیری‌ها و به‌بن‌بست رسیدن تنش، طرف‌های درگیر مجبور به گفت‌وگو برای یافتن راه‌حل شدند.

گفت‌وگو بین احزاب، جریان‌ها و طرف‌های متخاصم در لیبی از دهم نوامبر (چهار روز پیش) به میزبانی تونس برای دست‌یابی به راه حل سیاسی جهت برون رفتن از بحران نه ساله در قالب ۵+۵ دور هم جمع شدند.

این گفت‌وگوها بعد از آن آغاز شد که طرف‌های درگیر ماه گذشته بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند.