آمادگی بالای ارتش چین برای مقابله با حملات اتمی آمریکا

یک مقام نظامی ارشد سابق چین از سناریوهای مختلف این کشور برای پاسخگویی به حملات اتمی آمریکا علیه چین خبر داد.

به نوشته وبگاه «چاینا مورنینگ پست» «وانگ ژیانگسویی» مقام ارشد نظامی سابق چین و استاد کنونی دانشگاه «بیهانگ» در پکن در این زمینه گفت چین دو دهه برای ساختن استحکامات دفاعی لازم برای زرادخانه ای اتمی خود در دریا و زمین  وقت گذاشته تا اطمینان حاصل شود که می‌تواند یک حمله اتمی و موارد دیگر را دفع کند.

 این مقام نظامی چین با اشاره به گزینه حملات اتمی به کشورش از سوی آمریکا گفت، به خاطر تغییراتی که ما در ۲۰ سال گذشته انجام دادیم آنها نسبت به موفقیت این گزینه اطمینان نخواهند داشت.

وی با رد ادعای آمریکایی‌ها درباره سالم ماندن بخش محدودی از کلاهک‌های اتمی چین در صورت حمله گفت که چین برای ایجاد قابلیت حمله دوم و پاسخگویی به حمله اتمی، یک سری اقداماتی انجام داده است.

این در حالی است که چین متعهد شده از سلاح اتمی به عنوان گزینه نخست حمله  استفاده نکند و گمان می‌رود که ۲۰۰ یا ۳۰۰ کلاهک اتمی داشته باشد. رسانه های دولتی  چین سال ۲۰۱۸ گزارش دادند که ارتش این کشور برای مخفی کردن، جابجایی و راه اندازی نیروهای ضد حمله اتمی خود تونل زیر زمینی از ۵۰۰۰ کیلومتری در سراسر کشور ساخته است.

چین همچنین در سال ۲۰۱۵ با تجهیز زیردریایی‌های خود به موشک‌های اتمی، توانایی اتمی مستحکمی در دریا ایجاد کرد.

این در حالی است که ارتش چین اخیرا دو موشک را که به آنها لقب «قاتل ناوهای هواپیمابر» داده شده با موفقیت آزمایش کرد. به نوشته وبگاه «بیزینس اینسایدر» ارتش چین در ماه آگوست (شهریور) دو موشک «دانگ فنگ ۲۶» و «دانگ فنگ ۲۱» را از«جزایر پاراسل» در دریای چین جنوبی با موفقیت به سمت اهداف از پیش تعیین شده که چند هزار کیلومتر دورتر قرار داشتند، با موفقیت شلیک کرد.

این نخستین بار است که ارتش چین جزییات پرتاب‌های موشکی خود را افشا کرده و حتی این رویداد را ارتش آمریکا نیز تایید کرده است. این آزمایش یک روز بعد از پرواز غیرقانونی هواپیمای جاسوسی «یو-۲» آمریکا در منطقه مکان برگزاری رزمایش دریایی چین به وقوع پیوست.