واکنش چین به سفر مقام نظامی آمریکایی به تایوان

 وزارت خارجه چین امروز دوشنبه گفت پکن سفر دریادار نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا به تایوان را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

 «ژائو لیجیان» سخنگوی این وزارتخانه افزود چین قاطعانه مخالف هر نوع مبادله‌ای بین مقامات آمریکایی و تایوانی از جمله روابط نظامی است.

وی افزود چین از ایالات متحده می‌خواهد حساسیت شدید مسئله تایوان را به طور کامل تشخیص دهد و  تاکید کرد: طرف چینی بر اساس روند تحولات، پاسخ درست و لازم را خواهد داد.  

ژائو همچنین از امضای تفاهم‌نامه مبادلات اقتصادی بین مقامات تایوانی با آمریکایی در سفر آن‌ها به واشنگتن ابراز نارضایتی کرد. وی همچنین گفت که پکن پیشتر در خصوص این نوع مبادلات با تایوان به آمریکا هشدار داده است.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه از سفر مخفیانه «مایکل استودمن» دریادار نیروی دریایی آمریکا که رئیس بخش اطلاعاتی ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه است، به تایوان خبر داد. 

رویترز می‌گوید که پنتاگون از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده اما وزارت خارجه تایوان تایید کرده است که یک مقام آمریکایی روز یک‌شنبه به تایوان سفر کرده اما از ارائه جزئیات بیشتر به دلیل محرمانه بودن این سفر خودداری کرد.

چین که تایوان را بخشی را از سرزمین اصلی این کشور می‌داند همواره نسبت به سفر مقامات آمریکایی به تایوان هشدار داده است. 

پیش از این «الکس آزر» وزیر بهداشت آمریکا در ماه اوت به تایوان سفر کرده بود که با واکنش خشمگینانه چین مواجه شده بود. به دنبال این سفر، ارتش چین جنگنده‌های خود را تا نزدیکی حریم هوایی تایوان اعزام کرده بود.

دولت دونالد ترامپ از سال ۲۰۱۶ علیرغم هشدارهای چین حمایت نظامی و تسلیحاتی خود را از تایوان افزایش داده است.

ژنرال استودمن ارشدترین مقام نظامی آمریکایی است که تاکنون به تایوان سفر کرده است. 

از زمان اعلام پیروزی جو بایدن نامزد دموکراتها در انتخابات آمریکا از سوی رسانه‌های این کشور، مقامات آمریکایی در تکاپوی سفر به مناطق مختلف جهان برای پیشبرد سیاستهای ترامپ طی دو ماه آخر ریاست جمهوری وی هستند.

برخی تحلیلگران می‌گویند که ترامپ درصدد مستحکم تر کردن سیاستهای خود در قبال برخی مسائل در حوزه خارجی است تا دست رئیس جمهور بعدی آمریکا را برای اقدام برخلاف سیاستهای وی ببندد.