احتمال همکاری امارات و روسیه در لیبی

 طبق گزارشی که هفته گذشته توسط بازرس کل پنتاگون برای عملیات ضد تروریسم در آفریقا منتشر شد، امارات ظاهرا در تأمین مالی گروه واگنر در لیبی که مرتبط با روسیه است، کمک می‌کند، یافته‌ای که احتمالاً روابط نزدیک آمریکا با شیخ نشین خلیج فارس را پیچیده می‌کند.

مدت هاست که کارشناسان احتمال می‌دهند امارات از پیمانکاران نظامی خصوصی روسی برای کمک به نقش خود در درگیری‌ها استفاده می‌کند، اما این گزارش اولین ارزیابی رسمی از این توافق نامه است.

مقامات نظامی در ارزیابی خود مدعی نقش بی ثبات کننده گروه واگنر در لیبی شده اند و در مورد اینکه کرملین ممکن است از درگیری برای ایجاد پایگاه نظامی در سواحل جنوبی اروپا استفاده کند، ابراز نگرانی کرده اند. در ماه ژوئیه، فرماندهی آفریقای پنتاگون این گروه را به مین گذاری بی رویه در اطراف طرابلس و به خطر انداختن زندگی غیرنظامیان متهم کرد.

اما افشای این موضوع که این گروه ممکن است توسط یکی از نزدیکترین متحدان نظامی آمریکا در خاورمیانه حمایت شده باشد، حساب واشنگتن را با متحدان شیخ نشینش در خلیج فارس پیچیده‌تر می‌کند و این در حالی است که دموکرات‌های کنگره در حال برنامه ریزی برای مخالفت با فروش ۲۳ میلیارد دلاری تسلیحات پیشنهادی دولت ترامپ هستند.

فردریک وری، یکی از اعضای ارشد برنامه خاورمیانه در بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی در این خصوص گفت: اکنون به نظر می‌رسد که حضور دائم روسیه در جناح متعلق به ناتو توسط یک متحد آمریکا امکان پذیر است.

۹کشور از جناح‌های مخالف، درگیری‌های لیبی را پشتیبانی نظامی کرده اند و حدود ۱۰ هزار مزدور و جنگجوی خارجی برای حمایت از طرف‌های درگیر در این کشور حضور دارند. از همه قابل توجه تر، ترکیه از دولت وفاق ملی مورد حمایت سازمان ملل متحد مستقر در طرابلس حمایت کرده است، در حالی که روسیه، ژنرال خلیفه حفتار، که مناطق وسیعی از شرق کشور را کنترل می‌کند، مورد حمیات داده است.

توافقنامه تسلیحاتی آمریکا و امارات که شامل فروش انواع موشک ها، جنگنده‌ها و پهپاد‌های آمریکایی به امارات است ارزشی معادل ۲۳ میلیارد دلار دارد. امارات توافقنامه تسلیحاتی خود با آمریکا را که ارزش آن میلیارد‌ها دلار است همچنان پیش می‌برد. این در حالی است که در خواست‌های بین المللی برای توقف تجاوز به کشور یمن همچنان ادامه دارد. امارات به همراه عربستان سعودی در جنگ یمن شرکت دارد. ۲۹ سازمان مدافع حقوق بشری بیانیه‌ای خطاب به کنگره آمریکا به امضا رساندند. امضاکنندگان این بیانیه با توافقنامه تسلیحاتی آمریکا و امارات به ارزش ۲۳ میلیارد دلار مخالفت کردند؛ توافقنامه‌ای که شامل انواع موشک، جنگنده و پهپاد می‌شود.

موافقت با این توافقنامه تسلیحاتی در راستای عادی سازی روابط امارات با رژیم اسرائیل است که با میانجیگری آمریکا اجرا شد.