نظر بایدن درباره حضور ترامپ در مراسم تحلیف

جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت حضور دونالد ترامپ ، رئیس‌جمهور این کشور، در مراسم تحلیفش از این نظر اهمیت دارد که نشان دهنده پایان هرج و مرج در کشور است.

جو بایدن گفت: فکر می‌کنم فقط از یک نظر مهم است. نه از نظر شخصی، بلکه از این لحاظ که قادر خواهیم بود نشان دهیم آشفتگی و هرج و مرجی که او ایجاد کرده، پایان یافته است و با حضور احزاب رقیب در آنجا و دست دادنشان، قدرت به صورت مسالمت‌آمیز انتقال می‌یابد مهم است.

رئیس جمهور منتخب آمریکا افزود: اما بیشتر از تاثیر بر سیاست داخلی، من نگران تاثیر آن بر وجهه‌ای هستم که از خود برای دیگر کشور‌های جهان ترسیم می‌کنیم. بار‌ها این را از من شنیده‌اید، ببخشید که تکرار می‌کنم، دیگر کشور‌های جهان فقط به خاطر اینکه الگوی قدرت هستیم، دنباله‌رو ما نبودند، بلکه دلیلش این بود که ما قدرت سرمشق و الگو بودن را داشتیم. اما حالا ببینید در چه جایگاهی در جهان هستیم. ببینید الان چه دیدگاهی درباره ما دارند. با خودتان می‌گویید این وضع متعلق به دیکتاتوری‌های ضعیف است، نه آمریکا، بنابراین فکر می‌کنم از این نظر، رعایت اصول و تشریفات انتقال قدرت مهم است. اما این کاملاً به تصمیم او (ترامپ) بستگی دارد و از نظر شخصی برای من چیزی ندارد، اما فکر می‌کنم (به نفع) کشور است.

بایدن در ادامه گفت: من مصمم هستم، به آنچه از ابتدا گفته‌ام مطمئنم و هرگز دیدگاهم در طول این مبارزه انتخاباتی که تقریباً ۶۰۰ روز طول کشیده، تغییر نکرده است. این دقیقاً کاری است که باید انجام شود. ما باید روح این کشور را به آن بازگردانیم. منظورم عزت و احترام، شایستگی، صداقت است. منظورم (اصل) بسیار بسیار اساسی شایستگی است. در وهله دوم باید طبقه متوسط را که رکن اصلی کشور هستند، تقویت کنیم و در وهله سوم باید کشوری متحد داشته باشیم. انجام همه این‌ها دشوار خواهد بود، اما من هرگز از آن سه اصل منحرف نشده‌ام.

او افزود: من این مسئولیت را برعهده می‌گیرم، اگر شکست بخورم بر شکستم اذعان می‌کنم، و اشتباهاتم را انکار نخواهم کرد و تلاش تازه‌ای خواهم کرد. شرایط فعلی کمی مشابه اوضاع سال ۱۹۳۲ است. تغییر عمده‌ای نه تنها در آمریکا، بلکه در سراسر جهان در حال وقوع است. ما در کانون چهارمین انقلاب صنعتی هستیم و این سؤال مهم مطرح است که آیا این همه تغییر در فناوری نیاز‌های طبقه متوسط را برآورده خواهد کرد؟ مردم چه خواهند کرد؟ و اضطراب و نگرانی بسیار زیادی وجود دارد. برای همین خواهید دید که من به کمک گرفتن نه تنها از مردمی که از من حمایت کردند، بلکه آن‌هایی که از من حمایت نکردند ادامه خواهم داد. جدی می‌گویم. چون فکر می‌کنم خیلی از مردم ترسیده‌اند و فکر می‌کنم فراموش شده اند. ما قصد نداریم در این تلاش هیچ کسی را فراموش کنیم.