درخواست اسنودن از ترامپ

ادوارد اسنودن ، افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان سیا دیروز پنجشنبه از دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا خواست تا جولیان آسانژ ، بنیان گذار سایت افشاگر ویکی لیکس را که اکنون در انگلیس بازداشت شده و همچنین در آمریکا متهم است، عفو کند.

اسنودن در پیامی نوشت: آقای رئیس جمهور، اگر می‌خواهید در طول مدت خدمت خود فقط یک عمل جوانمردانه انجام دهید، لطفاً جولیان آسانژ را آزاد کنید. شما به تنهایی می‌توانید جان او را نجات دهید.

روسای جمهور آمریکا معمولاً عفو را از آخرین اقدامات خود در این منصب انتخاب می‌کنند. در سال ۲۰۱۷، رئیس جمهور باراک اوباما، افشاگر چلسی منینگ را عفو کرد. آسانژ در آمریکا با ۱۸ اتهام مربوط به جاسوسی روبروست.

پیش از این، «ملکه الیزابت» و «بوریس جانسون» ملکه و نخست‌وزیر انگلیس، خواستار عفو «جولیان آسانژ» افشاگر ویکی‌لیکس شده بودند.

جولیان آسانژ در سال ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور پناه برده بود. او آن زمان بخاطر آنکه اسناد محرمانه دولت آمریکا را در وب‌سایت خود منتشر کرده بود، حاضر به ترک سفارت اکوادور نبود.

مقامات لندن به مدت سه سال ٢٤ ساعته مقابل سفارت اکوادور نگهبان گذاشته بودند تا در صورتی که آسانژ خارج شود، او را دستگیر کنند. اما سرانجام دولت اکوادور پناهندگی سیاسی او را لغو کرد و از پلیس انگلیس خواست تا به داخل سفارت رفته و آسانژ را بازداشت کند.