بایدن به تداوم عادی‌سازی‌ روابط علاقمند است

 روزنامه «جروزالم پست» در یادداشتی تحلیلی نوشت، «جو بایدن » پیروز انتخابات آمریکا از منظر رسانه‌ها، روند عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی را با شتاب دولت فعلی ادامه نخواهد داد اما در برابر آن سنگ‌اندازی نیز نمی‌کند.

در این یادداشت آمده است: «بایدن به توافق ابراهیم که موجب عادی‌سازی روابط اسرائیل امارات متحده عربی، بحرین، سودان و حالا مراکش شده است، علاقه‌مند است. او و مشاوران سیاست خارجی وی اظهارات مثبتی در این خصوص اظهار داشته‌اند، گرچه به دنبال این هستند که این عادی‌سازی‌ها را با روند صلح با فلسطین پیوند دهند».

جروزالم پست می‌افزاید: «دولت بایدن ممکن است [ایجاد] روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و اعراب را با اشتیاقی که در دولت دونالد ترامپ وجود دارد دنبال نکند اما بعید است بر سر راه آن سنگ‌اندازی کند. با این حال این عادی‌سازی‌ها تبعاتی دارند که ممکن است برای دولت بایدن ناخوشایند باشند».

در ادامه این یادداشت آمده است: «اولین کشور امارات متحده عربی بود. بسیاری از مقامات ارشد امارات در کنار مقامات ارشد اسرائیل از جمله بنیامین نتانیاهو [نخست وزیر رژیم صهیونیستی] و مقامات آمریکایی گفته‌اند که فروش جنگنده‌های اف-35 به امارات بخشی از مذاکرات منتهی به توافق ابراهیم نبوده است. با این حال اماراتی‌ها از مدت‌ها پیش به دنبال خرید این هواپیماها هستند و مقامات اماراتی و آمریکایی گفته‌اند توافق صلح آن را تسهیل می‌کند و پس از دیدار "بنی گانتز" وزیر دفاع اسرائیل با مقامات پنتاگون، او و نتانیاهو با انتشار بیانیه‌ای مشترک از اعتراض به این معامله منصرف شدند».

این روزنامه می‌افزاید: «علی‌رغم مخالفت برخی سناتورها، فروش این جنگنده‌ها تصویب شد اما مشخص نیست روند آن تا زمان حضور ترامپ در کاخ سفید تکمیل شود. ممکن است بایدن مانند اکثر سناتورهای دموکرات که نگرانی‌هایی درخصوص نقش امارات در جنگ لیبی و یمن دارند، با این قرارداد مخالفت کند».

جروزالم پست می‌نویسد: «مورد بعدی سودان است که به دنبال خروج از فهرست کشورهای حامی تروریست، بخشش بدهی‌ها و دریافت کمک مالی پس از سرنگونی عمر البشیر است. آمریکا مصر است که روابط دیپلماتیک با اسرائیل بخشی از توافق با سودان است. خارطوم تحت فشار است تا مبلغ سیصد میلیون دلار به قربانیان ترور بپردازد و در مقابل پرونده قضایی دیگری درخصوص حمایت این کشور از تروریسم تشکیل نشود».

این یادداشت می‌افزاید: «این مسئله نیز در کنگره [آمریکا] با موانعی مواجه است، گرچه دموکراسی نوظهور سودان مورد حمایت فراحزبی است. سناتور رابرت منندز و چاک شومر به دنبال این هستند که قربانیان حملات یازده سپتامبر را از این مسئله مستثنی کنند و از سودان به خاطر پناه دادن به اسامه بن لادن و میزبانی از کمپ‌های تعلیمی القاعده در دهه 1990 شکایت کنند. مقامات سودانی در پیامی به مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفتند اگر لایحه‌ای که به سودان در برابر پرونده‌های قضایی متعاقب مصونیت می‌دهد تا پایان سال 2020 تصویب نشود روابط با اسرائیل را پیش نخواهند برد».

در ادامه این یادداشت آمده است: «نمایندگان اقتصادی اسرائیل به سودان سفر داشته‌اند و اسرائیلی‌ها در حال لابی در کنگره آمریکا هستند تا این لایحه مصونیت، بدون موضع‌گیری درباره حملات یازده سپتامبر به تصویب برسد. "واصل علی" روزنامه‌نگار سودانی در پایگاه "آکسیوس" نوشته است خارطوم عادی‌سازی را متوقف نمی‌کند زیرا اسرائیل می‌تواند به این کشور شرق آفریقا در واشنگتن کمک کند».

این یادداشت می‌افزاید:‌ «دموکرات‌ها به‌طور کلی مخالفتی با این "صلح مشروع" ندارند اما می‌گویند باید روی جزئیات آن کار شود و بایدن نیز حرفی درباره احتمال متوقف کردن آن نزده است. با این حال احتمال آن ضعیف است که این مسئله را جزو دستورکار اصلی دولت خود قرار دهد و چنین تعللی می‌تواند روابط جدید سودان و اسرائیل را تحت فشار قرار دهد».

جروزالم پست می‌نویسد: «و حالا مراکش را داریم که شاید بحث برانگیزترین مورد در میان این کشورها باشد. آمریکا اولین کشوری بود که حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت. پیام دولت ترامپ این بود که دهه‌ها تلاش درخصوص مذاکرات میان مراکش و رهبران صحرایی‌ها، مردم غیر مراکشی ساکن این منطقه راه به جایی نبرده و خودمختاری تحت پادشاهی مراکش مسیر حرکت رو به جلو است. این اقدام از نقطه‌نظر قوانین بین‌المللی می‌تواند عواقبی جدی به دنبال داشته باشد و به یهودا و سامره، کریمه و ورای آن سرایت کند و دولت ترامپ بایدن را ناچار به تغییر سیاست می‌کند».

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «یک منبع در کابینه دولت اسرائیل با رد این نگرانی‌ها گفته است، "آمریکا به‌ویژه در مواضع دیپلماتیک، نظامی پیوسته دارد. ما این مسئله را در طول چند دهه در قبال اسرائیل شاهد بوده‌ایم". با این حال بایدن سیاست خارجی متفاوتی نسبت به ترامپ دارد و احتمالاً تغییرات زیادی در این زمینه ایجاد کند. اینکه [چنین تغییراتی] چه معنایی برای همکاری‌های جدید اسرائیل خواهد داشت، هنوز مشخص نیست».