شکایت جمهوری‌خواهان از «مایک پِنس» در ارتباط با شمارش آرای الکترال

 به رغم ناکامی‌های مستمر حقوقی حامیان رئیس‌جمهور آمریکا برای جلوگیری از پیروزی «جو بایدن » در انتخابات ریاست جمهوری، تعدادی از جمهوری‌خواهان حامی دونالد ترامپ به منظور امتناع از شمارش آرای مجمع گزینندگان ( الکترال کالج ) در کنگره این کشور، از «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا شکایت کردند.

بنا بر گزارش وبگاه «هیل»، «لوئی گومرت» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از حوزه انتخابیه ایالت تگزاس و تعدادی دیگر از جمهوری‌خواهان این ایالت با رجوع به یک دادگاه فدرال، از مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا که طبق قانون این کشور رئیس مجلس سنای آمریکاست، شکایت کردند.

شکایت انجام شده از مایک پنس به جلسه روز ششم ژانویه (17 دی ماه) کنگره آمریکا مربوط می‌شود که قرار است پنس به عنوان رئیس سنا اداره آن را برعهده داشته باشد و در آن آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) درباره پیروز انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا شمارش شود.

پیش از این مجمع گزینندگان آمریکا در سراسر آمریکا جلسات رای گیری خود درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را برگزار کرد و قرار است شمارش این آرا در کنگره نهایی شود.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، نتایج آرای مجمع گزینندگان نشان داد که جو بایدن توانست 306 رای کسب کند و با این احتساب، او رئیس‌جمهور منتخب و «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور منتخب است.

جمهوری‌خواهان تگزاس در شکایت خود از قاضی فدرال خواستند که اعلام کند، نقش معاون رئیس‌جمهور آمریکا در جلسه ششم ژانویه شمارش آرا در کنگره، نقشی تشریفاتی نیست و او می‌تواند درباره اینکه آرای الکترال کدام ایالت‌ها شمارش و تایید شود، تصمیمگیری کند.

ترامپ و «لوئی گومرت» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان

آنها همچنین مدعی شده‌اند که قانون مصوب ۱۸۸۷ فدرال آمریکا که به «قانون شمارش الکترال» موسوم است، با متمم دوازدهم قانون اساسی آمریکا منافات دارد. این متمم درباره مدت تصدی منصب توسط رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور و اختیارات آنها است.

این حامیان جمهوری‌خواه تگزاس در شکوائیه خود علیه مایک پنس از قاضی فدرال خواستند که اعلام کند، قانون شمارش الکترال مغایر با قانون اساسی آمریکا است.

طبق گزارش هیل، کارشناسان حقوقی و افراد برجسته حوزه قوانین در آمریکا معتقد هستند که شکایت جمهوری‌خواهان تگزاس راه به جایی نمی‌برد.

«ادوارد فولی» استاد حقوق در دانشگاه ایالتی اوهایو در این باره به هیل گفت: «این ایده که معاون رئیس‌جمهور اختیار برای تعیین اینکه کدام آرای الکترال شمارش شود با فهم درست از قانون اساسی منافات دارد».

هیل در ادامه گزارش خود از تشدید فشارهای هفته‌های اخیر جمهوری‌خواهان حامی ترامپ و شخص ترامپ روی مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جلسه شمارش آرای الکترال در کنگره خبر داد.

طبق این گزارش، «شکایت از معاون رئیس‌جمهور در شرایطی انجام شده که پنس خود را تحت فشار فزاینده حامیان ترامپ و حتی خود رئیس‌جمهور می‌بیند تا از نقش قانونی خودش برای بر هم زدن پروتکل‌های متعارف انتخاباتی استفاده کند».

دونالد ترامپ هفته گذشته در صفحه توییتر خود توییت یکی از حامیانش را که از مایک پنس خواسته بود از تایید پیروزی جو بایدن در جلسه ششم ژانویه جلوگیری کند، بازنشر داد.

شبکه سی‌ان‌ان هم در گزارشی درباره فشار ترامپ به معاونش خبر داده بود، «رئیس‌جمهور از اینکه پنس اقدامات کافی برای مقابله به منظور برگرداندن شکست انتخاباتی ترامپ انجام نداده، گله‌گذاری کرد».

رجوع دوباره حامیان ترامپ به دادگاه که این بار به شکل شکایت از معاون رئیس‌جمهور بروز کرده است، در شرایطی انجام می‌گیرد که تلاش‌های متعهد آنها برای برگرداندن نتایج انتخابات ریاست جمهوری تا کنون بی‌نتیجه بوده است.

در یکی از سنگین‌ترین این شکست‌ها،  دیوان عالی آمریکا درخواست ایالت تگزاس و ستاد دونالد ترامپ برای ابطال نتایج انتخابات در ۴ ایالت را رد کرد. هر سه قاضی که از سوی ترامپ در این دادگاه منصوب شدند نیز همراه با اکثریت قضات دیوان عالی این اقدام ایالت تگزاس و ستاد ترامپ را رد کردند