برگزیت با دروغ و وعده‌های غلط محقق شد

« امانوئل ماکرون » رئیس جمهور فرانسه، پنجشنبه شب گفت، برگزیت (خروج بریتاتیا از اتحادیه اروپا) با دروغ و وعده‌های غلط، زاده شد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، ماکرون در پیام سال نوی خود گفت: «امروز عصر برای اولین بار یک کشور، بریتانیا، اتحادیه اروپا را ترک می‌کند. چند روز پیش به توافقی برای تنظیم روابط آینده، دفاع از منافع، صنایع، ماهیگیران و اتحادمان دست پیدا کردیم».

رئیس جمهور فرانسه افزود: «بریتانیا نه تنها همسایه ما، بلکه دوست و متحد ما نیز باقی خواهد ماند. این انتخاب ترک اروپا، این برگزیت، زاده یک مرض ناشناخته اروپایی و شمار زیادی دروغ و وعده‌های غلط بود».

ماکرون افزود: «می‌خواهم امروز عصر به شما بگویم سرنوشت ما بیش از هر چیز در اروپا رقم خورده است. حق حاکمیت ما مسئله‌ای ملی است و هر کاری انجام می‌دهم تا تسلط بر سرنوشت و زندگی‌هایمان را تضمین کنم. اما این حق حاکمیت از طریق اتحادیه اروپایی قدرتمندتر، با اختیارتر و متحدتر میسر می‌شود که در سال ۲۰۲۰ ساختیم».

مجلس عوام انگلیس عصر چهارشنبه توافق حاصل شده میان لندن و بروکسل درخصوص روابط بریتانیا و اتحادیه اروپا پس از اجرای برگزیت را با اکثریت قاطع تصویب کرد.

ساعاتی پیش از تصویب این توافق در مجلس عوام بریتانیا، «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا و «اورسولا فن در لین» رئیس کمیسیون اروپا نیز توافق پسابرگزیت میان لندن و بروکسل را امضا کردند.

لندن و بروکسل پس از یازده ماه مذاکره، در تاریخ چهارم دی ماه توانستند بر سر روابط پسابرگزیت به توافق برسند. اما کشورهای عضو اتحادیه اروپا تأکید کردند باید پیش از تصویب نهایی، آن را به دقت مطالعه کنند.

در نهایت روز دوشنبه هفته جاری، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، این توافق را به رأی گذاشته و آن را مورد تأیید قرار دادند.