دوئل پایانی ترامپ و بایدن قبل از مراسم تحلیف

 درفاصله ۱۷ روز تا مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا تنش‌ها بین دوحزب جمهوری‌خواه و دموکرات بالا گرفته و تردید‌ها در مورد سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر سال میلادی گذشته ادامه دارد. انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا (۱۳ آبان) برگزار شد و جو بایدن با کسب ۳۰۶ رأی الکترال در این انتخابات پیروز شد. اما ترامپ که با ۲۳۲ رأی الکترال بازنده این انتخابات شد با ادعای وقوع تقلب گسترده در انتخابات نتایج آن را نپذیرفت. تیم ترامپ در دو ماه گذشته تمام توانش را گذاشت تا با شکایت به دیوان عالی و کشیدن دعوا‌های سیاسی به کف خیابان‌ها‌ی آمریکا نتایج انتخابات را به نفع خود تمام کند که تا اینجا تمام این تلاش‌ها بی نتیجه مانده است.

حالا چشم امید ترامپ به جلسه فردای کنگره است. ۱۲ سناتور جمهوری‌خواه اعلام کردند که قصد دارند در نشست فردای کنگره که قرار است نتایج شمارش آرای الکترال و پیروزی جو بایدن به صورت رسمی اعلام شود، نتایج انتخابات پنج ایالتی که ترامپ ادعای تقلب در آن را دارد را به چالش بکشاند. این گروه ۱۲ نفری در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که کنگره باید فورا یک کمیسیون انتخاباتی تشکیل دهد که مجوز تحقیقات کامل و حقیقت‌یابی داشته باشد تا یک بازرسی ۱۰ روزه فوری درباره نتایج انتخابات در ایالت‌های مورد مناقشه انجام دهد.

 در نشست مشترک مجلس نمایندگان و مجلس سنا تحت عنوان نشست کنگره، اعتبار تاییدیه‌های آرای گزینشگران (الکتورها) بررسی و در صورت وجود ایراد براساس قانون حل اختلاف، تصمیم‌گیری می‌شود. اعتراض به آرای گزینشگران انتخاباتی اینگونه است که اعتراض به بازگرداندن آرای ایالت‌ها جداگانه باید توسط حداقل یک عضو سنا و مجلس نمایندگان صورت گیرد. به این ترتیب جلسه مشترک تعلیق می‌شود و دو مجلس به طور جداگانه در این مورد در صحن خود بحث می‌کنند. سپس ۲ مجلس به طور جداگانه رای می‌گیرند تا اعتراض را رد یا تایید کنند. پس از آن، دوباره در جلسه مشترک گرد هم می‌آیند و نتایج آرای مربوطه خود را اعلام می‌کنند. اعتراض به رای انتخاباتی یک ایالت باید توسط هر دو مجلس تایید شود تا آرای مورد اعتراض کنار گذاشته شود.

این روز‌ها ترامپ و حامیانش در حال تلاش برای همراه کردن سناتور‌های بیشتری در جلسه روز چهارشنبه به رهبری مایک پنس هستند تا شاید بتوانند آرای ایالت‌های مورد مناقشه را به نفع خود تغییر دهند. در همین راستا «کوین مک کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان هم در مصاحبه‌ای حمایت خود را از تلاش‌های اعتراضی علیه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ اعلام کرده است.

اما واکنش دموکرات‌ها به این اقدامات ترامپ و هوادارانش با نزدیک شدن به روز جلسه کنگره شدت گرفته است. «برنی سندرز» سناتور مطرح دموکرات‌ها در کنگره در واکنش به تلاش جمهوری‌خواهان برای ابطال آرای چند ایالت کلیدی در توییتی نوشت: «برای کشور ما غم انگیز و روزی تاسف بار است که ۱۴۰ عضو مجلس نمایندگان، ۱۲ سناتور و یک رئیس جمهور شکست خورده تلاش می‌کنند تا دموکراسی آمریکا و قانون اساسی ما را تضعیف کنند. آن‌ها موفق نخواهند شد».

 «استفان والت» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد هم در این‌باره می‌گوید: «ترسناک‌ترین نکته در مورد اعتراض پوچ انتخاباتی سناتور‌های جمهوری‌خواه این است که آن‌ها واقعا اعتقاد دارند وارد کردن اتهاماتی که خودشان هم آن را بی‌اساس می‌دانند در جهت منافع سیاسی آن‌ها است».

این سناتور‌ها تاکنون نتوانسته‌اند شواهدی از آنچه که تقلب گسترده می‌خوانند ارائه دهند. اما تلاش‌های ترامپ برای فشار بر مقامات ایالت‌های کلیدی مورد مناقشه با نزدیک شدن به روز جلسه کنگره با شدت بیشتری ادامه دارد. واشنگتن پست در گزارشی نوشت ترامپ در یک مکالمه تلفنی به برات رافنسپرگر، وزیر کشور ایالت جورجیا گفته تا برای ژیروز ترامپ رای پیدا کند تا بتواند با آن شکست خود را لغو کند. اما رافنسپرگر در طول این مکالمه ادعا‌های ترامپ را رد کرد و به او گفت که وی به نظریه‌های توطئه پوچ اتکا کرده و پیروزی جو با ۱۲ هزار و ۷۹۹ رأی در ایالت جورجیا، منصفانه و دقیق است. ترامپ هم بدون توجه به حرف‌های او گفته است که هیچ راهی وجود ندارد و او با صد‌ها هزار رأی برنده شده است. افشای نوار مکالمه دونالد ترامپ با وزیر ایالتی جورجیا که خواستار فراهم کردن نزدیک به ۱۲ هزار رای به نفع اوست، شاید فضای نشست مشترک کنگره و حتی انتخابات ۲ کرسی باقی مانده در جورجیا را به نفع دموکرات‌ها تغییر دهد.

نفس‌های آخر پیاده نظام ترامپ برای تغییر در نتایج انتخابات

ترامپ با انتشار ویدیویی از طرفداران خود خواسته تا در روز ششم ژانویه (فردا) همزمان با برگزاری جلسه کنگره آمریکا که برای تایید آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد به خیابان‌ها بیاییند. او این اجتماع را سرنوشت‌ساز خوانده و به طرفدارانش گفته است برای جلوگیری از تقلب گسترده همه باید به میدان بیایند.

همانند تجمعات اعتراضی قبلی هواداران ترامپ اینبار هم شبه نظامیان موسوم به «پسران مغرور» در صف اول این تجمع اعتراضی هستند کانون این تجمع اعتراض آمیز واشنگتن و در «پارک الیپس» در نزدیکی کاخ سفید است. ترامپ اعلام کرده برای اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در بین هوادارانش حضور پیدا خواهد کرد.

گروه بزرگی از رای‌دهندگان به ترامپ معتقدند که اگر انتخابات را ببازند، برای همیشه آمریکا را از دست داده‌اند و کشور به تاراج گذاشته می‌شود و چینی‌ها آمریکا را غارت می‌کنند و این همان موضوعی است که ترامپ در طول ۴ سال گذشته همواره بر آن تاکید داشته است. ترامپ و جمهوری‌خواهان از لشکرکشی‌های خیابانی و ایجاد تردید در نتایج انتخابات اهداف متعددی را دنبال می‌کنند که قطعا تغییر در نتایج انتخابات و اعلام پیروزی دونالد ترامپ بزرگترین هدف آنهاست.

با توجه به اینکه اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را هم حزبی‌های جو بایدن دموکرات تشکیل داده‌اند، به نظر می‌رسد آخرین تلاش‌های ترامپ برای تغییر در نتایج انتخابات هم بی‌اثر خواهد ماند. اما ایجاد تردید در پیروزی جو بایدن به وسیله شکایت‌های حقوقی و کشاندن اعتراضات به کف خیابان‌ها مشروعیت جو بایدن به عنوان رییس جمهوری آمریکا را زیر سوال خواهد برد.

«لارنس داگلاس» استاد حقوق در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان در این باره گفته بود: بین «پذیرش»، «تصدیق» و «تسلیم شدن» فرق وجود دارد؛ ترامپ حاضر به پذیرش و تصدیق به نتیجه آرای انتخاباتی نیست، چراکه این امر به منزله پذیرفتن «باخت» خود و تصدیق و به رسمیت شناختن «بُرد» رقیب است که بدین طریق به پیروزی بایدن مشروعیت می‌بخشد.

کارشناسان معتقدند چنین وضعیتی خطرات بسیاری را در آینده، متوجه ثبات سیاسی آمریکا خواهد کرد و بن بست‌های جدی و خطرناکی را پیش روی جامعه آمریکا قرار خواهد داد. با توجه به اختلافات گسترده‌ای که میان احزاب  جریان‌های سیاسی و مردم آمریکا بوجود آمده، رئیس‌جمهور بعدی آمریکا جو بایدن دموکرات باشد یا دونالد ترامپ جمهوری‌خواه از مشروعیت کافی برای هدایت جامعه در عرصه‌های سیاسی  و اجتماعی برخوردار نخواهد بود.