کسانی که مخالف تحریم قطر بودند، هنوز در زندان به سر می‌برند

تعدادی از صفحات سرشناس حقوق بشری عربستانی در توئیتر و فیس‌بوک از جمله حساب کاربری «معتقلی الرأی» از مقامات سعودی خواستند، حالا که با قطر به توافق رسیده‌اند، زندانیانی که صرفا به علت مخالفت با تحریم این کشور در حبس به سر می‌برند را آزاد کنند.

این حساب کاربری نوشت: «بحمدلله صلح میان قطر و عربستان برقرار شد. حال باید پرسید، آن‌‌هایی که از ابتدا خواستار صلح بودند و نسبت به تبعات این بحران هشدار می‌دادند، اکنون کجا هستند؟ آن‌ها همچنان به خاطر موضعشان در زندان به سر می‌برند.»

در ادامه این توئیت آمده است: «شخصیت‌هایی همچون سلمان العوده، سامی الثبیتی، البناخی، خالد العلکمی، ربیع حافظ و جمیل فارسی و دیگران صرفا به خاطر مخالفت با محاصره قطر بازداشت شده و هنوز در زندان به سر می‌بنرد.»

معتقلی‌الرأی افزود: «ارتش سایبری و رسانه‌ها این شخصیت‌ها را به مزدوری برای قطر و خیانت متهم می‌کردند. اکنون مشخص شده است که حاکمان آن‌ها را به بهانه‌های واهی بازداشت کرده بودند و دهها و بلکه صدها تن از اندیشمندان و افراد نخبه را از آزادی محروم کرده بودند.»

«عبدالله العوده» استاد دانشگاه آمریکایی و فرزند «سلمان العوده» نیز از کاربران توئیتر خواست تا نوشته پدرش در سال ۲۰۱۷ و در مخالفت با بحران قطر که به خاطر آن تا کنون در زندان به سر می‌برد را بازنشر کنند.

کشورهای قطر، عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر روز گذشته (سه شنبه) در خلال نشست سران شورای همکاری خلیج فارس، پس از گذشت بیش از سه سال و نیم بیانیه صلح و رفع محاصره از قطر را امضاء کردند.