بیانیه اتحادیه اروپا درباره تصمیم دولت ترامپ علیه انصارالله یمن

سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه بیانیه‌ای درباره اقدام آمریکا برای تروریستی اعلام کردن جنبش «انصارالله» یمن صادر و نسبت به این تصمیم آمریکا ابراز نگرانی کرد.

تصمیم دولت آمریکا در روزهای پایانی خود برای تروریستی اعلام کردن جنبش انصارالله با مخالفت گسترده جهانی مواجه شده است.

سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کرد که این اقدام واشنگتن تلاش‌های تحت رهبری سازمان ملل برای دستیابی به راه‌حل جامع درباره درگیری‌های یمن را با مشکل بیشتری مواجه خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: «این تعامل دیپلماتیک ضروری با انصارالله و همکاری با جامعه بین‌المللی در موضوعات سیاسی و بشردوستانه را پیچیده می‌کند.»

اتحادیه اروپا به ویژه نگرانی خود را درباره تاثیر این تصمیم بر اوضاع انسانی در یمن ابراز داشته به خصوص که این کشور در حال حاضر با خطر قحطی گسترده مواجه است.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است این اتحادیه معتقد است که تنها یک راه‌حل سیاسی فراگیر می‌تواند به درگیری در یمن پایان داده و این اتحادیه به پیشبرد مذاکره در میان تمامی گروه‌های این کشور ادامه می‌دهد.

اتحادیه اروپا تاکید کرد که با هماهنگی با جامعه جهانی، این اتحادیه آماده حمایت از تلاش‌هایی است که تاثیرات این اقدام آمریکا را در زمیه انتقال کمک به یمن کاهش می‌دهد.

دوشنبه پیش «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از تصمیم خود برای اطلاع‌رسانی به کنگره این کشور مبنی بر تروریستی اعلام کردن جنبش مقاومت «انصارلله» یمن خبر داد و گفت:  «قصد دارم سه رهبر انصارالله، عبدالملک الحوثی، عبدالخالق بدرالدین الحوثی و عبدالله یحیی الحکیم را به عنوان تروریست‌های جهانی اعلام کنم».

 این اعلام «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا علیه انصارالله یمن در حالی بود که ائتلاف سعودی-اماراتی نزدیک به شش سال زیرساخت‌های یمن را زیر بمباران و موشک‌باران خود گرفته، با محاصره همه جانبه، گرسنگی و کمبود منابع درمانی به مردم یمن تحمیل کرده است و به کشتار زنان و کودکان این کشور ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین بدون اشاره به حجم گسترده تسلیحات مرگباری که از کشورش و دیگر دولت‌های متحد واشنگتن (مانند انگلیس و فرانسه) به دست سعودی‌ها و اماراتی‌ها رسیده و بر سر مردم یمن و زیرساخت‌های آن ریخته می‌شود، ایران را به دخالت در این جنگ متهم کرد.