مرگ ۱۵۰۰ انگلیسی در یک روز

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، تیم ده نفره این سازمان شامل متخصصانی از آمریکا، استرالیا، آلمان، ژاپن، انگلیس ، روسیه ، هلند، قطر و ویتنام، وارد فرودگاه شهر «ووهان» خواستگاه شیوع این بیماری شدند.

این افراد قرار است وارد یک دوره قرنطینه دو هفته‌ای شده و از آن‌ها تست پادتن و ابتلا به ویروس کرونا گرفته شود.

در همان ماه‌های آغازین شیوع ویروس کرونا، دولت چین با اعمال قوانین قرنطینه سفت و سخت و ردیابی سریع مبتلایان توانست بر آن چیره شود. با این حال امروز (پنجشنبه) اولین مورد مرگ در اثر ویروس کرونا طی چند ماه اخیر در چین ثبت شد.

«هوآ چون‌یینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین هفته گذشته در مصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی» گفته بود، گفت‌وگوها با سازمان جهانی بهداشت درخصوص «تاریخ و تمهیدات متخص به بازدید این گروه از کارشناسان» ادامه دارد.

چون‌یینگ افزود: «مسئله ردیابی منشاء [ویروس کرونا] به‌طور قابل ملاحظه‌ای پیچیده است. جهت اطمینان از اینکه کار این گروه کارشناسان بین‌المللی با سهولت انجام شود، باید رویه‌های لازم و تمهیدات مربوطه را انجام دهیم».

«تدروس آدهانوم»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چندی پیش در همین خصوص به برخی کشورها هشدار داده بود تلاش‌ها برای یافتن منشاء ویروس کرونا را سیاسی نکنند.

چین، علی‌رغم استقبال از تحقیقات سازمان جهانی بهداشت گفته تحقیق درباره شیوع این بیماری نباید به مرز‌های این کشور محدود شود.

در حال حاضر سویه جدیدی از ویروس کرونا که به کرونای انگلیسی معروف شده، در ده‌ها کشور جهان مورد شناسایی قرار گرفته است.

روزنامه ایندیپندنت چهارشنبه شب نوشت، ظرف یک روز گذشته ۱۵۶۴ مبتلا به کووید-۱۹ در بریتانیا جان خود را از دست داده‌اند. پیش از این بالاترین آمار مرگ و میر کرونا در انگلیس، روز جمعه با ۱۳۲۵ مورد فوت تعلق داشت.

به گفته مقامات بهداشتی انگلیس، تا ساعت ۹ شب (به وقت محلی) بیش از ۴۷ هزار و پانصد مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این کشور ثبت شده است.

این مقامات پیش‌تر هشدار داده‌اند نوع جدید ویروس کرونا تا هفتاد درصد قدرت شیوع بیشتری نسبت به نوع قبلی دارد. با این حال به نظر می‌رسد اقدامات دولت انگلیس در مهار ویروس کرونا موفقیت چندانی نداشته است.

«کر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس روز چهارشنبه به اقدامات اشتباه و کند عمل کردن دولت  هنگام اعلام سومین مرحله از اعلام محدودیت‌ها در این کشور اشاره کرد. وی افزود که بر اساس داده‌ها مشخص بود که به اقدامات سفت و سخت‌تر برای مهار سریع گونه جدید کووید-۱۹ نیاز است. گفت، 

«کریس ویتی» مدیر ارشد پزشکی انگلیس نیز در این خصوص گفت، این کشور در حال ورود به چالش برانگیزترین هفته های خود از زمان ابتلا به بیماری همه گیر کروناست، زیرا بیمارستان‌ها با ازدحام بسیار مواجه شده و سردخانه‌ها پر شده‌اند.