خروج روسیه از معاهده آسمان‌های باز

وزارت امورخارجه روسیه امروز (جمعه) با انتشار بیانیه‌ای از آغاز روند خروج این کشور از معاهده «آسمان‌های باز» خبر داد.

در این بیانیه آمده: «خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز آن را تحت تأثیر قرار داده و به همین دلیل نیز روسیه از آن خارج می‌شود.»

ماه گذشته دولت کنونی آمریکا به ریاست جمهوری « دونالد ترامپ » در بیانیه‌ای از خروج کشورش از معاهده آسمان‌های باز خبر داد. در آن زمان روسیه اعلام کرده بود در این معاهده باقی خواهند ماند.

اما اکنون وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: «خروج آمریکا از این معاهده بی‌دلیل بوده و توازن منافع کشور‌های عضو را از میان برده است. دیگر این پیمان کارایی نداشته و نمی‌توان آن را به عنوان سازوکاری برای توسعه امنیت میان اعضا دانست.»

همچنین این نهاد روسیه اعلام کرد پیشتر پیشنهاداتی به آمریکا با هدف جلوگیری از فروپاشی این پیمان ارائه کرده، اما واشنگتن توجهی به آن نداشته است.

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده: «از آنجا که پیشرفتی در از بین بردن موانع حاصل نشده، روسیه روند خروج از پیمان آسمان‌های باز را آغاز کرده است و پس از تکمیل آن به شکل رسمی خروج را اعلام خواهد کرد.»

روز گذشته «ولادیمیر یرماکوف» رئیس اداره کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرد به دنبال خروج یکجانبه دولت آمریکا از پیمان دوجانبه آسمان‌های باز بین واشنگتن و مسکو، روسیه در حال تصمیم‌گیری درباره ادامه مشارکت این کشور در این پیمان است.

پیش از این رسانه‌ها و مقام‌های دیگر روسیه نیز از احتمال خروج مسکو از این معاهده خبر داده بودند.