بازجویی از وکیل سابق ترامپ درباره مسائل مالی او

روز پنجشنبه دادستان‌های نیویورک ساعت‌ها با وکیل شخصی سابق « دونالد ترامپ » درباره مسائل مالی وی گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتد پرس» به نقل از سه منبع مطلع از این جلسه گزارش داد این مصاحبه را دفتر دادستانی منهتن انجام داد و بخشی از آن بر ارتباط ترامپ با دویچه بانک آلمان متمرکز بود.

بنابر گزارش وبگاه خبری «هیل»، این منابع به شرط فاش نشدن هویت خود با خبرگزاری آسوشیتد پرس صحبت کردند زیرا آن‌ها مجاز به صحبت علنی درباره این تحقیقات نبودند.

طبق این گزارش، دستکم دومین بار است که وکیل و کارچاق‌کن سابق ترامپ از سوی دفتر دادستانی منهتن به عنوان بخشی از تحقیقات هیئت منصفه عالی درباره فعالیت‌های تجاری ترامپ مورد پرسش قرار می‌گیرد. مایکل کوهن تا سال ۲۰۱۸ برای ترامپ کار می‌کرد و از آن زمان به یکی منتقدان اصلی وی تبدیل شده است.

این تحقیقات در منهتن در سال ۲۰۱۸ آغاز شد و تمرکز اولیه آن بر روی پرداخت‌هایی بود که دو زن می‌گفتند در ازای سکوت درباره روابط غیر اخلاقی خود با ترامپ به آن‌ها پرداخت شده است، اما بعدها به فعالیت‌های تجاری بزرگ ترامپ کشانده شد.

به گفته منابع آگاه مذکور، از کوهن خواسته شد به مدارک مرتبط با سازمان ترامپ نگاهی بیندازد و درباره ساختار این سازمان اطلاعاتی ارائه دهد.

گرچه دادستان منهتن تاکنون از انتشار جزئیات تحقیقاتِ در حال انجام امتناع کرده، آسوشیتد پرس گزارش داد او به گزارش‌های رسانه‌ای درباره آنچه دادستان‌ها «رفتار مجرمانه گسترده و طولانی مدت در سازمان ترامپ» خواندند، اشاره کرده است.

کاخ سفید به درخواست هیل و آسوشیتد پرس برای اظهارنظر درباره مصاحبه انجام شده با کوهن، پاسخی نداد.

علاوه بر این تحقیقات، ترامپ همچنین با تحقیقات مدنی دادستان کل نیویورک مواجه است با این موضوع که آیا سازمان ترامپ عمداً ارزش دارایی‌ها را برای دریافت وام‌های پرسودتر و مزایای مالیاتی دستکاری کرده است. کوهن با آن تحقیقات هم همکاری می‌کند.

پیشتر کوهن در پیامی توییتری نوشته بود از وی خواسته شده با نهادهای مختلف دولت برای شهادت دادن درباره تخلف ترامپ و خانواده‌اش همکاری کند.

وی در این خصوص نوشت: از من خواسته شده و من پذیرفته‌ام که با چند آژانس مختلف دولتی برای دادن شهادت درباره تخلفات ترامپ و خانواده‌اش همکاری کنم. من این کار را تا حد زیادی به این خاطر انجام می‌دهم که ترامپ و خانواده‌اش تلاش کردند دموکراسی آمریکا را از بین ببرند و خوشبختانه نتوانستند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال عفو ترامپ از سوی خودش خبر داد که رئیس جمهور آمریکا به دستیارانش گفته که قصد دارد در روزهای واپسین ریاست جمهوری‌اش،‌ فرمان عفو خود را صادر کند.

نیویورک تایمز به نقل از دو منبع آگاه درباره این موضوع نوشت که پس از روز انتخابات در سوم نوامبر (۱۳ آبان) ترامپ بارها به مشاوران خود گفته که وی درصدد صدور فرمان بخشش خود است و به دنبال بررسی تاثیرات قانونی و سیاسی این اقدام خود بوده است؛ اقدامی که یکی از فوق‌العاده‌ترین و بی‌سابقه‌ترین اقدامی خواهد بود که یک رئیس جمهور آمریکا در تاریخ این کشور از قدرت خود برای آن استفاده می‌کند.

هنوز مشخص نیست با توجه به تحولات اخیر و حمله طرفداران رئیس جمهور به کنگره، آیا ترامپ باز هم قصد دارد این موضوع را مطرح کند یا خیر.

تاکنون هیچکدام از رؤسای جمهور آمریکا فرمان عفو خود را صادر نکرده بنابراین مشروعیت این اقدام در سیستم قضایی آمریکا تا کنون سنجیده نشده است و کارشناسان امور حقوقی درباره این موضوع که آیا سیستم قضایی آمریکا این بخشش را برسمیت خواهد شناخت اختلاف دارند اما همه کارشناسان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که اقدام رئیس جمهور در بخشش خود، سابقه جدید خطرناکی را برای ریاست جمهوری ایجاد خواهد کرد تا وی خود را فراتر از قانون دانسته و خود را از تحت محاسبه قرار گرفتن برای هر جنایتی که در دوران فعالیت خود داشته مصون بدارد.