رایزنی رئیس جمهور مصر و شاه اردن

«بسام راضی» سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که رئیس جمهور مصر و شاه اردن امروز در «امان» پایتخت اردن یک جلسه گفت‌وگوی دوجانبه درباره روابط دو کشور، پاره‌ای از مسائل منطقه و احیای مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی برگزار کردند.

به گفته سخنگوی ریاست جمهوری مصر، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر سطح هماهنگی موجود میان دو کشور در مسائل مورد اهتمام دو طرف و اهتمام آن دو به تقویت همکاری‌های عربی مشترک در راستای مقابله با چالش‌های متعددی که امت عربی در مرحله کنونی با آن روبه‌روست، تمجید کرد.

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، بسام راضی گفت: «در این گفت‌وگوها علاوه بر اینکه به راه‌های تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور در همه زمینه‌های همکاری تجاری، توسعه و سرمایه گذاری و همکاری امنیتی و مبادله اطلاعات پرداخته شد، شماری از مسائل منطقه‌ای و بین المللی مهم نیز مورد بررسی قرار گرفت.»

او افزود: در دیدار رهبران مصر و اردن، دیدگاه‌های دو طرف درباره لزوم تشریک مساعی جامعه بین المللی به منظور دستیابی به راه حل‌های سیاسی مسائل در برخی کشورهای منطقه، نابودی خطر تروریسم و افراط گرایی و بازگشت امنیت و ثبات و حفظ تمامیت ارضی آن کشورها و صیانت از قوای ملت‌هایشان بر یکدیگر منطبق بود.»

رئیس جمهور مصر و شاه اردن همچنین به تبادل دیدگاه‌هایشان درباره تلاش‌های دو کشور برای تقویت ساز و کار همکاری سه جانبه با عراق به منظور اجرای پروژه‌های توسعه در سه کشور پرداختند.

به گفته سخنگوی ریاست جمهوری مصر، السیسی در این دیدار از ادامه تلاش‌های جدی مصر برای ازسرگیری روند مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی گفته و تاکید کرد که تلاش‌ها برای بازپس گیری حقوق مشروع ملت فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطینی بر اساس مراجع مشروع بین المللی ادامه دارد.

عبدالله دوم هم تلاش‌های مصر در آنچه حمایت از آرمان فلسطین خواند، تقدیر کرد و آن را در امتداد نقش تاریخی مصر برای ایجاد راه حل عادلانه و فراگیر مسئله فلسطین و به موازات آن ایجاد آرامش در نواز غزه و بهبود اوضاع انسانی و معیشتی این منطقه و ایجاد توافق سیاسی میان همه گروه‌های فلسطینی دانست.

در این دیدار دو طرف بر سر ادامه رایزنی و هماهنگی میان مصر و اردن برای تشریک مساعی عربی و بین المللی طی مقطع پیش رو برای فعال کردن ساز و کارهای بین المللی ازسرگیری مذاکرات سازش توافق کردند.

این در حالی است که روز یکشنبه نیز روسای سازمان‌های اطلاعات عمومی مصر و اردن هم در رام الله با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره تحقق وحدت ملی فلسطین و احیای مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی رایزنی کردند.

مصر و اردن در کنار دو کشور فرانسه و آلمان در مقطع اخیر تلاش‌های خود را برای احیای مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی را به کار گرفته‌اند.

در همین راستا وزیران خارجه مصر، اردن، فرانسه و آلمان یک هفته پیش در قاهره، نشستی را برگزار کردند.

کمیته چهارجانبه متشکل از آلمان، اردن، مصر و فرانسه فوریه سال گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ تشکیل شد و هدف آن احیای روند سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی که از چند سال قبل در پی تشدید شهرک‌سازی این رژیم متوقف شده است.