درخواست جمهوری‌خواهان برای افشای روابط «مرکز بایدن» با چین

گروهی از اعضای حزب جمهوریخواه آمریکا امروز (پنج‌شنبه) از مرکز جو بایدن ، رئیس‌جمهور این کشور در دانشگاه پنسیلوانیا خواستند تا جزئیات روابط این مرکز با چین را افشا کند.

این گروه از نمایندگان جمهوریخواه از مرکز دیپلماسی و روابط جهانیِ بایدن در دانشگاه پنسیلوانیا خواستند تا روابطش با چین را افشا کند. استدلال آن‌ها هم اینگونه بوده که «آمریکا باید بداند آیا چین بر بایدن و خانواده او نفوذی خواهد داشت یا نه.»

آن‌ها درخواست خود را در نامه‌ای به این مرکز ارائه دادند. این نامه از سوی افراد بلندپایه جمهوری‌خواه آمریکا از جمله «جیمز کومر» از کمیته نظارت، «ویرجینیا فاکس» از کمیته آموزش و کار مجلس، به امضا رسیده است.

در این نامه آمده است از زمان اعلام دانشگاه برای تاسیس مرکز بایدن بودجه پرداختی چین به این دانشگاه دو برابر شده است.

در بخشی از متن این نامه آمده: «سه سال پیش از تاسیس این مرکز و با اعلام قصد تاسیس آن چین ۲۱ میلیون دلار به این مرکز کمک مالی کرده و پس از تاسیس آن به مدت سه سال و سه ماه هر سال به  ۵۱ میلیون دلار در سال رسیده است.»

از همین رو این قانونگذاران جمهوری‌خواه از دانشگاه پنسیلوانیا خواستند تا مدارک مربوط به هرگونه هدایا یا کمک مالی از سوی چین را ارائه کند.

آن‌ها همچنین خواستار سوابق مربوط به برخی مقامات از جمله جو بایدن و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه جدید آمریکا، شدند.

این نامه پس از درخواست مرکز حقوقی و سیاست ملی (NLPC) از کمیته روابط خارجی مجلس سنا برای بازپرسی از آنتونی بلینکن ارائه شده است. بلینکن مدت طولانی مدیر مرکز بایدن در دانشگاه پنسیلوانیا بوده است.

این مرکز سال گذشته این شکایتی به دادگستری آمریکا ارائه کرده و درخواست کرد مرکز جو بایدن و همچنین مرکز دیگری به نام پسر او «هانتر بایدن» به دلیل روابط بسیار نزدیک با چین به عنوان نهادی خارجی در آمریکا شناخته شود.