رایزنی وزیر خارجه مغرب با مقام صهیونیستی

 منابع رسمی مغرب گزارش دادند که «ناصر بوریطه» وزیر خارجه این کشور روز جمعه (دیروز) گفت‌وگوهایی را با «مائیر بن شبات» مشاور امنیت قومی رژیم صهیونیستی انجام داده است.

دو طرف به بررسی پاره‌ای از مسائل دارای اهتمام مشترک پرداختند.

خبرگزاری مغرب «MAP» با اعلام این خبر افزود که این گفت‌وگوها پس از تماس تلفنی «محمد ششم» شاه مغرب با «بنیامین نتانیاهو » نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

بوریطه و بن شبات درباره تشکیل کارگروه‌هایی جهت نظارت بر امضای توافقنامه‌های همکاری در زمینه‌های مختلف به ویژه سرمایه‌گذاری، کشاورزی، آب، محیط زیست، گردشگری، علوم و انرژی توافق کردند.

بنابراین گزارش، به دلیل شیوع ویروس کرونا قرار است نشست این کارگروه‌ها به صورت مجازی برگزار شود.

همچنین قرار است هیأت عالی‌رتبه مغرب در سریع‌ترین زمان ممکن و احتمالا فوریه به فلسطین اشغالی سفر کند و درباره جزئیات و شروط این توافقنامه‌ها گفت‌وگو خواهد کرد.

یک هیأت اسرائیلی به ریاست بن شبات نیز فوریه آینده به مغرب سفر خواهد کرد.

۲۲ دسامبر گذشته مغرب و رژیم صهیونیستی توافقنامه سازش امضا کردند و در ازای آن آمریکا حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت.

این در حالی است که سازمان ملل از سال‌ها پیش در حال اجرای مذاکرات سیاسی درباره سرنوشت منطقه صحرایی واقع در شمال موریتانی است.

مغرب بعد از اردن، مصر، امارات، بحرین و سودان، ششمین کشور عربی است که با رژیم صهیونیستی روابط خود عادی‌سازی می‌کند. امارات، بحرین و سودان طی ماه‌های گذشته با وساطت آمریکا با رژیم صهیونیستی روابط خود را عادی‌سازی کردند.

مغرب و رژیم صهیونیستی همچنین توافقنامه‌ای در زمینه اقتصادی و تجاری امضا کردند.