کمیته سیاسی ترامپ بیش از 30 میلیون دلار به جیب زد

 نتایج جدید نشان می‌دهد کمیته سیاسی جدید «دونالد ترامپ » بیش از ۳۰ میلیون دلار در هفته‌های پایانی سال ۲۰۲۰ هنگام طرح ادعاهای انتخاباتی جمع‌آوری کرده است.

به گزارش شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان»، در حالی که رئیس‌جمهور سابق آمریکا با دومین استیضاح در سنا روبه‌روست و در تلاش برای محکم کردن جایگاه خود به عنوان یک نیروی پایدار در حزب جمهوری‌خواه است، کمیته اقدام سیاسی «نجات آمریکا»ی وی سال ۲۰۲۱ را با ذخایر نقدی قابل توجه ۳۱.۱ میلیون دلاری آغاز کرد.

بنابر این گزارش، پرونده‌های جدید نشان دهنده تداوم حمایت مالی از سوی پایگاه حامی وفادار ترامپ است. او کمیته اقدام سیاسی را اندکی بعد از شکست در انتخابات ماه نوامبر ایجاد کرد و حتی علی‌رغم شکست‌های پی در پی ادعاهای تیم حقوقی‌اش درباره تقلب در انتخابات در دادگاه‌های سراسر آمریکا، او به دنبال کمک‌های مالی جدید بود و از حامیان می‌خواست به حمایت مالی خود ادامه دهند.

به نوشته سی‌ان‌ان، این کمیته عامل محرک اقدامات سیاسی بعد از ریاست‌جمهوری ترامپ است و او می‌تواند از آن برای حمایت مالی از سایر نامزدها و همچنین تامین هزینه سفرها و کارکنان استفاده کند.

طبق این گزارش، قوانین فدرال محدودیت کمی را بر هزینه‌های کمیته اقدام سیاسی ترامپ اعمال می‌کند و به همین خاطر ناظران مبارزات انتخاباتی هشدار می‌دهند می‌تواند به منبعی مالی برای اهداف غیرقانونی به ویژه رشوه سیاسی تبدیل شود.

ترامپ در حالی در آستانه آغاز استیضاح در سنای آمریکا قرار دارد که منابع آگاه اعلام کردند پنج تن از وکلای پرونده استیضاح وی کناره‌گیری کردند.

بنا بر گزارش شبکه سی‌ان‌ان، پایان همکاری وکلای پرونده استیضاح ترامپ در حقیقت یک تحول مهم در دومین استیضاح ترامپ به حساب می‌آید زیرا رئیس‌جمهور سابق آمریکا در هفته‌های اخیر به شدت در تلاش بوده تا وکلایی را پیدا کند که تمایل داشته باشند وکالت پرونده وی را برعهده گیرند.

یک منبع آگاه به این شبکه گفته بود ترامپ از وکلای خود درخواست کرده بود که در جلسه سنا به جای تمرکز بر قانونی بودن محکوم کردن یک رئیس‌جمهور بعد از کناره‌گیری از قدرت، تأکید کنند که تقلب گسترده‌ای در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر (۱۳ آبان ماه) صورت گرفت و انتخابات از وی به سرقت رفت.

طبق گزارش سی ان ان، ترامپ ظاهراً از نحوه عملکرد وکلای خود در خصوص پرونده استیضاح رضایت نداشته و انتظار داشته که حضور پررنگ‌تری در رسانه‌ها داشته باشند.

بنابر گزارش‌ها، به دنبال کناره‌گیری برخی از اعضای تیم حقوقی رئیس‌جمهور سابق آمریکا، وی با انتشار پیامی «دیوید شون» و «بروس کاستور» را به عنوان تیم وکلای جدید خود برای دفاع در جلسه استیضاح در سنا معرفی کرده است.

طبق توافق رهبران جمهوری‌خواه و دموکرات سنا، جلسه استیضاح ترامپ در روز هشتم فوریه (۲۰ بهمن ماه) برگزار خواهد شد.

برخی از جمهوری‌خواهان مدعی هستند که به لحاظ قانونی نمی‌توان رئیس‌جمهوری را دوره او به پایان رسیده است مورد استیضاح قرار داد اما در جلسه روز دوشنبه هفته گذشته در خصوص قانونی بودن دادگاه استیضاح ترامپ رأی‌گیری شد که ۵۵ سناتور این استیضاح را قانونی دانستند.

ترامپ نخستین رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود که پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش دادگاه استیضاح وی در سنا برگزار می‌شود.

بحران انتخاباتی ناشی از ادعاهای ترامپ درباره تقلب گسترده در انتخابات سرانجام روز ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) با حمله طرفداران وی به ساختمان کنگره در واشنگتن هنگام تایید پیروزی بایدن به اوج رسید. 

در همین راستا، مجلس نمایندگان آمریکا بامداد ۲۵ دی‌ماه با ۲۳۲ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف، طرح استیضاح مجدد ترامپ را تصویب کرد.  این اولین بار در تاریخ ۲۴۴ ساله ایالات متحده است که مجلس نمایندگان این کشور، دو بار طرح استیضاح یک رئیس‌جمهور را تصویب می‌کند.