چرایی عدم توافق کُردها و دولت مرکزی عراق؟

 حکومت اقلیم کردستان عراق بار دیگر قباد طالبانی معاون نخست وزیر این منطقه و هیئت همراه را با هدف تداوم مذاکرات با دولت مرکزی به بغداد فرستاده است، با این امید که ماحصل این مذاکرات به تخصیص سهم اقلیم از بودجه 2021 عراق و چاره یابی بحران اقتصادی کنونی در این منطقه منجر شود.

سوال اینجاست که گره این مذاکرات در کجاست؟

تازه‌ترین پیشنهاد اقلیم کردستان این است که به واریز درآمدهای حاصله از فروش 250 هزار بشکه نفت روزانه به حساب دولت مرکزی عراق رضایت داده است. فراکسیون‌های پارلمان عراق نیز اعلام کرده‌اند که کُل نفت صادراتی اقلیم کردستان در بندر جیهان ترکیه تحویل گرفته شود و به میزان مصارف استخراج و صادرات، از این نفت به حکومت اربیل داده شود. هیئت مذاکره کننده اقلیم کردستان حاضر به پذیرش این پیشنهاد نشده است.

گفته می‌شود که رئیس کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق ماموریت یافته است که با سه جریان حکمت ملی، ائتلاف فتح و ائتلاف سائرون، مذاکره و دیدگاه‌های آنان را در خصوص حل پرونده اقلیم از بودجه پیشنهادی سال 2021 عراق به هم نزدیک کند.

 هیئت مذاکره کننده اقلیم کردستان نیز در بغداد منتظر رایزنی‌های هیثم جبوری رئیس کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق مانده است.

از سوی دیگر، فارس عیسی نماینده حکومت اقلیم کردستان در بغداد اعلام کرده است که جریان‌های  اهل سُنت، حمایت خود را از اربیل اعلام کرده‌اند.

به گفته وی، جریان‌های سیاسی شیعی عراق دیدگاه‌های متفاوتی در خصوص پرونده اختلافات اربیل با دولت مرکزی دارند.

روزهای آتی برای اقلیم کردستان سرنوشت ساز است. در صورت عدم توافق با دولت مرکزی عراق می‌توان پیش بینی کرد که بحران اقتصادی این منطقه در سال جاری میلادی نیز کماکان ادامه داشته باشد، بحرانی که به صورت مستقیم بر معیشت مردم تاثیرگذار بوده است.