مشارکت بانک جهانی در ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور»

«سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «لیلیا بورونچوک» مدیر منطقه‌ای آسیای مرکزی بانک جهانی در شهر «تاشکند» حضور این بانک در ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» را بررسی کردند.

در این دیدار چگونگی همکاری‌های دوجانبه، روند اجرای طرح‌ها و همچنین ابعاد اولویت دار توسعه فعالیت بانک جهانی در ازبکستان بررسی شد.

همچنین تاکید شد که در 6 ماه اول سال 2020 میلادی در چارچوب همکاری‌های متقابل بیش از یک میلیارد دلار وام بانک جهانی جذب شده که به گفته مدیر منطقه‌ای آسیای مرکزی بانک جهانی، این یکی از بهترین شاخص‌ها در منطقه است.  

طرف ازبکی به حمایت به موقع و موثر بانک جهانی در اجرای اقدامات در مبارزه با شیوع ویروس کرونا، حمایت از فعالیت کارآفرینی و پیشبرد اصلاحات مهم اجتماعی و اقتصادی در شرایط پاندمی اشاره کرد.

در این زمینه تاکید شد که در نتیجه اقدامات پیگیرانه در این ابعاد، ازبکستان یکی از اندک کشورها بود که با وجود تاثیر منفی پاندمی به اقتصاد جهانی، به رشد اقتصادی در سال 2020 میلادی دست یافت.    

در این دیدار همچنین تنظیم طرح‌ها و مراسم‌های قریب الوقوع مبنی بر شکل گیری برنامه‌های جدید همکاری‌های متقابل بین تاشکند و بانک جهانی برای 5 سال آینده بررسی شد.   

طرفین برای گفت‌وگوهای قریب الوقوع 3 جانبه در سطح بالا با حضور هیئت‌های بلندپایه افغانستان، پاکستان و ازبکستان مبنی بر بررسی ابعاد عملی اجرای طرح ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» توجه خاص مبذول داشتند.

مدیر منطقه‌ای آسیای مرکزی بانک جهانی با تاکید بر اهمیت راهبردی این طرح در تامین رشد سریع اقتصاد و افزایش ظرفیت ترانزیتی کشورهای آسیای مرکزی، علاقمندی بسیار خود را برای اجرای مشترک آن ابراز داشت.

طرفین در پایان این دیدار در مورد تحکیم شراکت با توجه به ابعاد اولویت دار توسعه پایدار ازبکستان با در نظر گرفتن توسعه فعالیت کارآفرینی، زیربناهای مدرن و حوزه‌های اجتماعی به توافق رسیدند.  

ازبکستان در سال 1992 میلادی به عضویت بانک جهانی درآمد و این بانک از سال 1995 میلادی برای اجرای طرح‌ها در زمینه‌های خصوصی‌سازی، رشد بخش مالی، کشاورزی مدرن، الکتروانرژی، بهبود زیرساخت‌های اجتماعی، بهداشت و آموزش به ازبکستان بیش از یک میلیارد و 600 میلیون دلار وام داده است.