اهمیت بلندی های جولان برای امنیت اسرائیل

 آنتونی بلینکن وزیر خارجه جدید آمریکا در مصاحبه با سی ان ان موضع گیری غیرشفافی در رابطه با بلندی های جولان مطرح کرد.

وی بدون آنکه به صراحت اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را مبنی بر به رسمیت شناختن مالکیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان تائید کند، مدعی شد که این منطقه برای امنیت این رژیم مهم است.

بلینکن در این باره افزود: به عنوان یک مسئله عملی، کنترل جولان در این وضعیت، از اهمیت زیادی برای امنیت اسرائیل برخوردار است حال آنکه مسائل حقوقی بحث دیگری است و با گذر زمان، چنانچه وضعیت سوریه تغییر کند؛ به آن هم می پردازیم حال آنکه در حال حاضر، با آن (تغییر وضعیت در سوریه و پرداختن به مسائل حقوقی) فاصله زیادی داریم.

وی در ادامه اظهارات خود که تائیدی بود بر رضایت به تداوم تسلط صهیونیست ها بر بلندی های جولان، مدعی شد که دولت بشار اسد هم به اندازه گروه های مورد حمایت ایران، برای امنیت رژیم صهیونیستی خطری جدی تلقی می شوند.

پیشتر هم مشاوران جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا مدعی شده بودند که او از تصمیم ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن کنترل جولان از سوی رژیم صهیونیستی عقب نشینی نمی کند.

بلینکن همچنین مدعی شد که دولت بایدن قدس اشغالی را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد. با این حال، وی از پاسخ به این سوال که آیا قدس شرقی را به پایتختی دولت فلسطین قبول دارد، طفره رفت و مدعی شد: ببینید، چیزی که ما می‌خواهیم شاهد آن باشیم، این است که همه طرف‌ها گرد هم آمده و به طور مستقیم مذاکره کنند تا درباره وضعیت نهایی به نتیجه برسند.