استقرار زیردریایی اتمی فرانسه در دریای چین جنوبی

پایگاه خبری آسیا تایمز از استقرار یک زیردریایی اتمی فرانسه در دریای چین جنوبی در راستای درخواست « جو بایدن » رئیس جمهور آمریکا برای افزایش تلاشهای چندجانبه برای مقابله با پکن خبر داد. 

براساس این گزارش، «فلورنس پارلی» وزیر دفاع فرانسه هفته گذشته اعلام کرده بود که این قدرت اروپایی زیردریایی اتمی «امراودم را به همراه ناو پشتیبان «سین» در حمایت از آزادی کشتیرانی مطابق با قوانین حقوق بین‌المللی مستقر کرده است و هر جا که نیاز باشد از آن استفاده خواهد کرد.

وزیر دفاع فرانسه با اشاره به رزمایشهای دریایی اخیرا این کشور در آبهای شرق آسیا از عبور این زیردریایی اتمی از دریای چین جنوبی خبر داد. 

فلورنس پارلی با اشاره به توانایی ناوگان دریایی فرانسه برای انجام ماموریتهای طولانی به همراه شرکای آمریکا، استرالیایی و ژاپنی مدعی شد که اقدامات فرانسه بخشی از تلاشهای گسترده بین المللی برای حفظ حقوق بین المللی در زمینه ارتباطات میان خطوط دریایی در جهان است.

در سال 2019 نیز فرانسه ناو «وندیمیر» خود را در اقدامی کم سابقه و در راستای چالش کشورهای غربی علیه آنچه که تهدید چین می‌خوانند از تنگه تایوان عبور داد. استقرار زیردریایی اتمی فرانسه در آبهای دریای چین جنوبی پس از آن صورت گرفت که جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا در زمینه دوره جدید رقابت شدید با چین هشدار داده است. بایدن همچنین بر لزوم پاسخ مشترک آمریکا و متحدان آسیایی و اروپایی این کشور به تحرکات چین تاکید کرده است. 

در همین راستا نیروی دریایی آمریکا اخیرا ناو هواپیما بر «یو اس اس روزولت» و همچنین ناو هواپیمابر «یو اس اس نیمیتز» خود را به آبهای پیرامونی چین اعزام کرده است.

براساس گزارش ژاپن تایمز، عملیات‌های دوگانه این ناوهای هواپیمابر در آبهای مناقشه برانگیز دریای چین جنوبی، نخستین عملیات‌ها در نوع خود از جولای 2020 است و کمتر از سه هفته بعد از آنکه جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا روی کار آمده صورت گرفته است. دولت بایدنه، چین را حیاتی‌ترین چالش و "جدی‌ترین رقیب واشنگتن خوانده است.

این درحالیست که «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در تماس تلفنی اخیر خود با همتای آمریکایی، درخصوص تبعات ادامه یافتن تقابل میان دو کشور هشدار داده است.

به نوشته روزنامه «اکونومیک تایمز» رئیس جمهور چین در این تماس تلفنی هشدار داد، تقابل میان دو کشور می‌تواند به فاجعه‌ای برای‌ هر دو آن‌ها و کل جهان منجر شود و پکن و واشنگتن باید راه‌‌حل‌های جدیدی برای اجتناب از درک و قضاوت‌های نادرست پایه‌ریزی کنند.

شی جین پینگ تأکید کرد مسائل مربوط به تایوان، هنگ‌کنگ و استان سین‌کیانگ جزئی از مسائل داخلی چین و تمامیت ارضی این کشور محسوب می‌شوند و آمریکا باید در قبال آن‌ها هوشیارانه عمل کند.