شرط فیلیپین برای باقی ماندن نظامیان آمریکایی در این کشور

 رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین روز جمعه گفت: آمریکا در صورتی که می‌خواهد یک توافق استقرار نظامیان با این کشور که دو دهه قدمت دارد را ادامه دهد باید به فیلیپین پول پرداخت کند. این توافق عنصر محوری راهبرد آمریکا در آسیاست.

دوترته که یک ملی گرای صریح اللهجه است و علنا نارضایتی خود را از ائتلاف قدیمی این کشور با آمریکا ابراز داشته است سال گذشته میلادی به طور یکجانبه این توافق را که موسوم به توافق نیروی مدعو است، لغو کرد.

دوترته که در جمع نظامیان فیلیپین سخن می‌گفت، اظهار داشت: ائتلاف میان دو کشور «یک مسئولیت مشترک است، اما سهم آمریکا از این مسئولیت رایگان نیست و وقتی جنگ رخ دهد همه ما باید هزینه بدهیم.»

مقصود وی، افزایش فعالیت‌های نظامی آمریکا و چین در دریای چین جنوبی بود. رئیس جمهور فیلیپین در این باره توضیحی نداد و از جمله نگفت آمریکا چه مقدار باید برای اجرای این توافق پول بدهد.

"رودریگو دوترته"، رئیس جمهور فیلیپین در فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی به واشنگتن اطلاع داد توافق نیرو‌های اعزامی را به خاطر خشم به وجود آمده از محرومیت یک سناتور فیلیپینی و متحد دوترته از ویزای آمریکا، لغو می‌کند. اما وی روند خاتمه توافق را طول داده به طوری که حالا به دوره جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا رسیده است.

دوره خروج نیرو‌های آمریکا تاکنون دو بار تمدید شده تا آن چه به گفته مقامات فیلیپین، پنجره‌ای برای تصویب مفاد بهتر در این توافق است، ایجاد شود. توافق نیرو‌های اعزامی چارچوب قانونی را فراهم می‌کند که تحت آن، نیرو‌های خارجی می‌توانند بر یک مبنای چرخشی در فیلیپین فعالیت کنند و کارشناسان می‌گویند بدون این توافق، دیگر توافق‌های دفاعی دوجانبه بین آمریکا و فیلیپین نظیر "پیمان دفاع متقابل" (MDT) هم قابل اجرا نخواهد بود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پیشتر بر اهمیت MDT تأکید کرده بود.