جنبش عصائب «اهل الحق» عراق به ترکیه هشدار داد

جنبش عصائب اهل الحق عراق، امروز (یک‌شنبه - ۱۴ فوریه)، طی بیانیه‌ای از دولت ترکیه خواست که به اصول حسن هم‌جواری احترام بگذارد و نیروهای نظامی خود را از خاک عراق و کلیه مناطق مرزی این کشور خارج کند.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، آمده است که تهدیدهای جدیدی از سوی نیروهای ترکیه برای حمله مجدد به اراضی عراقی وجود دارد و اطلاعات موجود بیانگر قصد ترکیه برای حمله نظامی به مناطق کوهستانی سنجار که پیشتر با خون شهدای بی‌گناه عراق از دست داعش آزاد شده، است.

عصائب اهل الحق در این بیانیه اعلام کرد: ما تکرار نقض حاکمیت کشور عراق را محکوم می‌کنیم و در عین حال تاکید می‌کنیم که تداوم اشغال اراضی عراق از سوی ترکیه نقض کلیه ارزش‌های الهی، عرف و قوانین بین‌المللی است که از سوی کشور همسایه و مسلمان ما صورت می‌گیرد. در حالی که باید روابط ما بر اساس حسن هم‌جواری، احترام و همکاری متبادل باشد.

در ادامه این بیانیه از دولت عراق خواسته شد که به وظیفه قانونی خود عمل کند، مقابل چنین تجاوزهایی قاطعانه بایستد، مانع تکرار آن شود و اقدامی جدی برای اجرای خواست مردم و مصوبه پارلمان در خصوص اخراج کلیه نیروهای نظامی خارجی از کشور و تضمین امنیت، حاکمیت و استقلال آن انجام دهد.

جنبش عصائب اهل الحق عراق از دولت ترکیه خواست که به اصول حسن هم‌جواری احترام بگذارد و نیروهای نظامی خود را از داخل عراق و مناطق مرزی خارج کند و اجازه ندهد که دو کشور همسایه و مسلمان وارد ماجراجویی‌های حساب‌نشده شوند. امری که در سایه فضای ملتهب منطقه، به نفع هیچ یک از طرفین نیست.

این جنبش همچنین از مردم غیور عراق که در میدان‌های جهاد و مقاومت تجربه کسب کرده‌اند، خواست که برای ایستادن در کنار نیروهای نظامی و الحشد الشعبی، به حالت آماده‌باش درآیند تا  هرگونه رفتار و اقدام خصمانه علیه کشور، سرزمین و ملت عراق و نقض حاکمیت و امنیت این کشور را خنثی کنند.

منطقه سنجار در غرب استان نینوی به مرکزیت شهر موصل، قرار دارد و طی سال‌های گذشته در سایه نبود نیروهای عراقی در این منطقه، پ.ک.ک از این منطقه به عنوان محلی برای فعالیت‌های خود استفاده کرده است.آنکارا بارها درباره تبدیل شدن این منطقه به قندیل دوم (نام کوهستانی در نزدیکی مرزهای ایران، عراق و ترکیه و محل استقرار عناصر پ.ک.ک) هشدار داده است. آخرین این هشدارها از زبان «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه بود که گفت شاید نیروهای ترکیه یکی از شب‌ها به ناگهان در سنجار عملیاتی انجام دهد. 

ابراز نگرانی‌های ترکیه به همراه نگرانی‌های دولت منطقه کردستان عراق و دولت فدرال این کشور در خصوص سنجار موجب شد که پاییز امسال، اربیل و بغداد بر سر اخراج پ.ک.ک از این منطقه و استقرار نیروهای فدرال و پیشمرگه در آنجا به توافق برسند.

با این حال مدتی است که گزارش‌های متعددی در خصوص حمله ترکیه به سنجار و اشغال آن به بهانه مقابله با پ.ک.ک منتشر می‌شود.«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح نیز شب گذشته اعلام کرد که براساس اطلاعات موثق، ارتش ترکیه درصدد است به کوهستان سنجار حمله کند.

او با انتقاد از اقدامات و حملات ترکیه در شمال عراق گفت: «ترکیه باید از اقدامات خصمانه خود دست بردارد؛ اقداماتی که نه تنها در خدمت روابط دوجانبه با عراق نبوده، بلکه تأثیر عمیقی بر این روابط خواهد گذاشت. ما از ترکیه انتظار داشتیم از اراضی عراق عقب‌نشینی کامل کند نه اینکه اشغالگریش را بیشتر کند».

رئیس ائتلاف الفتح عراق از دولت این کشور به نخست وزیر مصطفی الکاظمی خواست همه اقدامات لازم برای ممانعت از حملات به خاک عراق را اتخاذ کند.

انتشار اخباری درباره قصد آنکارا برای حمله به سنجار با واکنش شدید جنبش النجباء همراه شد و این جنبش به آنکارا هشدار داد چنانچه در مقابل حملات ترکیه به شمال عراق موضع نگیرد، مقاومت خود دست به کار خواهد شد.