امتناع آمریکا از تایید مذاکره برجامی رابرت مالی با چین

 وزارت خارجه آمریکا از تایید رایزنی رابرت مالی با مقامات دولتی چین در خصوص بازگشت به توافق هسته‌ای ایران امتناع کرد.

این وزارت خانه از ارائه جزئیات و حتی تایید اظهارات مقامات چین که نشان می‌دهد نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اخیرا با مقامات پکن درباره بازگشت به برجام مذاکره کرده است، خودداری کرد.

وزارت خارجه چین اواخر هفته گذشته اعلام کرد که ما ژائو، معاون وزیر خارجه چین به درخواست رابرت مالی با وی گفت و گوی تلفنی داشته و طرفین در مورد مسئله هسته‌ای ایران تبادل نظر عمیقی داشته اند.

بنا به عرف دیپلماتیک، به طور معمول وزارت خارجه خلاصه‌ای از گفتگو‌های دیپلمات‌های ارشد با همتایان خود را در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهد، خصوصاً اگر این گفتگو‌ها به درخواست ایالات متحده انجام شده باشد. با این حال وزارت خارجه آمریکا جزئیاتی درباره مذاکرات با چین به طور خاص ارائه نداد.

مذاکرات دیپلماتیک مالی با چین در حالی است که دولت بایدن مدعی است اولین گام برای احیای برجام باید از سوی ایران برداشته شود. دولت جدید آمریکا پیش از این بار‌ها با نادیده گرفتن بدعهدی‌های کشورش در قبال برجام مدعی شد ایران در حال حاضر تعهدات خود را اجرا نمی‌کند. در صورتی که ایران پایبندی به توافق هسته‌ای را ثابت کند، آمریکا نیز با متحدان خود در جهت انعقاد توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر همکاری خواهد کرد.

دولت بایدن از مدت‌ها پیش از روی کار آمدن داعیه بازگشت به برجام را سر داده است، ولی در تمامی موارد با نادیده گرفتن بدعهدی دولت پیشین، بازگشت ایران به تعهدات برجامی و نیز لحاظ شدن برنامه موشک‌های بالستیک و اقدامات منطقه‌ای ایران را شرط پیوستن دوباره واشنگتن به این توافق عنوان کرده است.