سفر ناگهانی وزیر کشور عراق به عربستان

 «عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق ، شب گذشته (یک‌شنبه) در سفری رسمی، اما اعلام نشده وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد و «عبدالعزیز بن نایف» وزیر کشور عربستان، در فرودگاه بین المللی ملک خالد از او استقبال کرد.

به نوشته این پایگاه، «حامد الحسن» فرمانده نیرو‌های مرزی عراق و چندین مسئول از وزارت کشور عراق در این سفر همراه عثمان الغانمی هستند.

دفتر اطلاع رسانی وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای در خصوص این سفر تنها اعلام کرد: وزیر کشور در صدر یک هیات بلندپایه از وزارتخانه خود وارد ریاض شد و به اهداف، محور‌ها و جزئیات بیشتری از این سفر اشاره‌ای نکرد.

قرار است وزیر کشور عراق با برخی مقامات سعودی دیدار و گفتگو کند.

عربستان در طول چهارماه اخیر برای نزدیک کردن روابط خود با دولت عراق وارد عمل شده و در این مدت، رایزنی‌های فشرده‌ای با دولت عراق در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی و سفر‌های دوجانبه اقتصادی و نظامی بین دو کشور انجام داده است.

این رویکرد نگرانی شماری از محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق را درباره پیامد‌های این همکاری و باز شدن پای سعودی‌ها به عراق به همراه داشته است.

این محافل در خصوص حضور عربستان در عراق با توجه به سابقه بد ریاض در برخورد با بغداد هشدار داده و آن را تهدیدی برای امنیت ملی کشورشان دانسته اند.

برخی کارشناسان امنیتی عراقی گفته اند که دست کم ۱۵ هزار تروریست سعودی در سال‌های گذشته انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و ۵ هزار نفر از آن‌ها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند.