اولیانوف: سیاست فشار حداکثری موفق نبود

 نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی ناکارآمدی سیاست فشار حداکثری دولت پیشین آمریکا علیه ایران را متذکر شد و آن را عامل فاصله گرفتن تهران از تعهدات خود ذیل برجام دانست.

میخائیل اولیانوف در پیامی در حساب توئیتری خود گریزی به اقدامات نمایشی تازه دولت جو بایدن در قبال برجام داشت و یادآور شد: اقدامات تبلیغی باید خلاقانه‌تر و مبتنی بر واقعیت باشد تا بتواند موفقیت آمیز عمل کند. آیا کسی می‌تواند واقعا ادعا کند که سیاست فشار حداکثری آمریکا موفق بوده است؟ هیچ کس. به جز کسانی که برای قرار دادن آمریکا در موقعیتی دشوار در خصوص مکانیسم ماشه تردید به خود راه ندادند.

دیپلمات ارشد روسیه با درج پیام ریچارد گلدبرگ در حساب توئیتری خود به او یادآور شد لغو پروتکل الحاقی از سوی ایران نتیجه مستقیم سیاست دولت قبل معروف به فشار حداکثری بود. اولیانوف تاکید کرد ایران به قدر کافی هوشمند و موثر بود تا این مسئله را در سفر اوت ۲۰۲۰ مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران حل و فصل کند.

عضو بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در پیامی با اشاره به اعلان ایران برای پایان دادن به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مدعی شد ایران سال گذشته نیز در خصوص سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده خود، تعهدش در زمینه اجرای پروتکل الحاقی را نقض کرده است.

دولت جو بایدن از مدت‌ها پیش از روی کار آمدن داعیه بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را علم کرده است. با این حال با گذشت یک ماه از آغاز به کار خود، از پیش شرط‌هایی از جمله برداشتن نخستین گام از سوی ایران مکرر صحبت به میان می‌آورد.

واشنگتن از شامگاه پنج شنبه از نمایش دیپلماتیک خود در سه پرده لغو درخواست فعال سازی مکانیسم ماشه، تقلیل محدودیت‌های دیپلمات‌های ایران در نیویورک و چراغ سبز برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور القا حسن نیت غیر واقعی خود، پرده برداشت. در حالیکه این اقدامات در مقایسه با عیار رفع تحریم‌های ایران فاقد ارزش حقوقی برای جمهوری اسلامی ارزیابی می‌شوند.