بی توجهی ونزوئلا به تحریم‌های آمریکا

  وزیر خارجه ونزوئلا اعلام کرد کاراکاس بی توجه به تحریم‌های آمریکا مسیر رو به جلو خود را ادامه خواهد داد.

خورخه آرزا روز شنبه اعلام کرد ونزوئلا توسعه سیاسی خود را با وجود تحریم‌های ایالات متحده و دیگر اقدامات آن علیه این کشور ادامه خواهد داد. وزیر خارجه ونزوئلا گفت ایالات متحده و اتحادیه اروپا هر دو نگرش "دروغ ایدئولوژیک" را نسبت به کاراکاس دارند. وی افزود: واشنگتن همچنان سیاست تحریم‌های یک جانبه علیه ملت آمریکای لاتین را دنبال می‌کند و این تهدیدی فوق العاده علیه ماست.

وزیر خارجه ونزوئلا یادآور شد که وی و دولت متبوعش از هیچکس از جمله آمریکا انتظاری ندارد. آرزا تاکید کرد: ما تنها از خود انتظار داریم و فارغ از آنچه واشنگتن در رابطه با ونزوئلا انجام می‌دهد یا نمی‌دهد، به جلو حرکت خواهیم کرد.

واشنگتن نتایج انتخابات پارلمانی که در دسامبر گذشته در ونزوئلا برگزار شد و در آن حزب حاکم سوسیالیست متحد ونزوئلا به رهبری مادورو پیروز شد، را به رسمیت نمی‌شناسد. این در حالیست که کاراکاس ابراز امیدواری کرد که دولت جدید ایالات متحده عادی سازی روابط با کاراکاس را آغاز کند.

هفته گذشته وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با خوان گوایدو، سردسته مخالفان ونزوئلا گفت از ادامه فشار‌های چند جانبه بر نیکلاس مادورو پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، وزیر خارجه آمریکا بر اهمیت انتقال دموکراتیک در ونزوئلا تأکید کرد. آنتونی بلینکن تاکید کرد واشنگتن موضع خود را در مورد گوایدو به عنوان "رهبر موقت ونزوئلا" تغییر نخواهد داد.

در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹، اندکی پس از پیروزی مادورو در انتخابات، اعتراضات گسترده‌ای در ونزوئلا برگزار شد. گوآیدو، رئیس وقت مجلس شورای ملی، به طور غیرقانونی خود را رئیس دولت موقت معرفی کرد و از شهروندان خواست که به او در گرفتن قدرت در کشور کمک کنند. واشنگتن و متحدانش گوایدو را به عنوان "رئیس جمهور خود خوانده ونزوئلا" تأیید کردند.