اعتراضات ضد نژاد پرستی در بلژیک

در درگیری هایی که بین پلیس ومعترضان به نژادپرستی در شهر لیژ بلژیک رخ داد 36 تن از کارکنان پلیس مجروح شدند.

روز یکشنبه پلیس بلژیک خبر داد که 9 نیروی پلیس به دلیل جراحات سخت در این درگیری ها به بیمارستان منتقل شدند. رئیس پلیس شهر لیژ بلژیک هم اعلام کرد که حدود 10 معترض هم دستگیر شدند.

بر اساس اطلاعات پلیس برخی معترضان درجریان این آشوب ها و ناآرامی های ایجاد شده به مغازه ها و فست فودی ها حمله کرده و این اماکن را غارت کردند. این شورش ها در حاشیه اعتراضات ضد نژاد پرستی که به صورت مسالمت آمیز در حال برگزاری بود رخ داد.

معترضان به دستگیری دوشنبه هفته گذشته یک زن اهل کنگو اعتراض داشتند. معترضان، نیروهای امنیتی را به خشونت و نژاد پرستی متهم کردند که البته پلیس این اتهامات را رد کرد. این زن درباره این برخورد پلیس شکایت کرده است.

بر اساس اطلاعات رسانه های بلژیکی معترضان به سمت نیروهای پلیس اشیاء مختلفی پرتاب می کردند. به گفته رئیس پلیس شهر لیژ نیروهای امنیتی توانستند در شرایط دشواری مجددا نظم را برقرار کنند. حدود 250 نیروی پلیس بلژیک در محل این اعتراضات حضور داشتند و از ماشین آب پاش برای پراکنده کردن معترضان استفاده می کردند.

پلیس اعلام کرد که این آشوب ها از قبل برنامه ریزی شده بود و بازداشت زن اهل کنگو تنها بهانه ای برای آن بود. به گفته پلیس حدود 200 تا 300 نفر در این اعتراضات شرکت داشتند.

در بلژیک سال گذشته هم یک سری اعتراضات ضد نژاد پرستی در نیروهای پلیس برگزار شد.