جایگزین سعد الحریری آماده تشکیل کابینه است

 با وجود اینکه در هفته‌های گذشته شرایط مثبتی برای تشکیل دولت  لبنان به نخست‌وزیری « سعد الحریری » ایجاد شد و احتمال تشکیل کابینه می‌رفت، تفاهم‌ها به حد لازم برای این کار نرسید و به گفته یک منبع آگاه، بعید است که لبنان در آینده نزدیک شاهد تشکیل دولت لبنان باشد.

به نوشته وبگاه النشره، «سعد الحریری» و احزاب همسو با وی از اقدام « میشل عون » (رئیس جمهور) برای اجرای حسابرسی جنایی در حساب‌های مالی دولت، عصبانی هستند و همزمان «ولید جنبلاط» رئیس حزب «سوسیالیست ترقی‌خواه» نیز از اقدام میشل عون حمایت کرده که الحریری در گفت‌وگو با «علی حسن الخلیل» از نمایندگان پارلمان گفته است که جنبلاط به او خیانت کرده است.

علاوه بر مسأله حسابرسی جنایی، یک مانع بزرگ در برابر «سعد الحریری» برای تشکیل کابینه وجود دارد و آن هم فشارهای آمریکا و عربستان سعودی به سعد الحریری در خصوص عدم مشارکت افراد وابسته به حزب‌الله است. بنابراین امید به اینکه الحریری بتواند تشکیل دولت دهد، بعید به نظر می‌رسد و او بیش از این نمی‌تواند کار تشکیل کابینه را طولانی کرده و دولت را تعطیل نگه دارد.

یک مقام آگاه لبنانی بدون افشای نام خود به وبگاه خبری النشره گفت که جایگزین «سعد الحریری» آماده است. او توضیحات بیشتری در این باره نداد.

فشار دولت آمریکا به الحریری برای عدم استفاده از افراد نزدیک به حزب الله در کابینه به طور صریح و روشن در سخنان «دورتی شیا» سفیر واشنگتن در بیروت نیز دیده می‌شود. او روز جمعه به روزنامه «نداء الوطن» لبنان گفت که آمریکا مخالف حضور افرادی از حزب‌الله در کابینه است.

پس از انفجار بندر بیروت در ۱۴ مرداد ماه و استعفای «حسان دیاب» نخست‌وزیر لبنان، «سعد الحریری» در یکم آبان مسئولیت تشکیل کابینه را در دست گرفت اما با گذشت بیش از پنج ماه این مسأله در حاله‌ای از ابهام قرار دارد.