وزارت خارجه سوریه، حضور آمریکا و ناتو در مرزهای روسیه را محکوم کرد

وزارت خارجه سوریه روز یکشنبه اقدام‌های غرب در افزایش شمار نیروهای نظامی نزدیک مرزهای روسیه را بشدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری «تاس» وزارت امور خارجه سوریه در این زمینه اعلام کرد: «دمشق اعزام نیروهای نظامی ایالات متحده و ناتو به مرزهای روسیه را محکوم می‌کند و این  اقدام می‌تواند تهدید جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی باشد».

بنا بر اعلام وزارت خارجه سوریه، این اقدام‌ها نشانگر دخالت آشکار ایالات متحده در امور کشورهای دیگر است.

در روزهای گذشته آمریکا و متحدانش همسو با هم از اوکراین حمایت کرده‌اند. در همین زمینه منابع خبری گزارش دادند یک فروند هواپیمای «سی -۱۳۰» نیروی هوایی آمریکا اخیرا در یک پایگاه هوایی در «کی‌یف» فرود آمد. گفته می‌شود که این هواپیما تجهیزات و پرسنل نظامی برای کمک به ارتش اوکراین به همراه داشته است.

اوکراینی‌ها اخیراً روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و مدعی شدند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند. روسیه ادعای اوکراین را رد کرده و با هشدار به آمریکا اعلام کرده به نفع آمریکاست که کشتی‌های جنگی خود را از کریمه و سواحل روسیه دور نگه دارد.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز با رد ادعای غرب در زمینه اقدام‌های تهاجمی روسیه در قبال اوکراین گفته است، تکرار مداوم چنین سخنانی تنها موجب بی ارزش شدن بیشتر واشنگتن می‌شود.

سفیر اوکراین در آلمان اخیرا گفته که ممکن است کی‌یف در صورت عدم پذیرش در ناتو، ساخت سلاح اتمی را برای دفاع از خود برابر روسیه در نظر گیرد.

«دری ملنیک» سفیر اوکراین در آلمان در مصاحبه با «رادیو آلمان» گفت: «یا ما بخشی از یک اتحاد مانند ناتو هستیم و به تقویت اروپا کمک می کنیم تا اروپا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند یا فقط یک گزینه داریم که خود را مسلح کنیم، شاید دوباره به وضعیت اتمی بیندیشیم. باید دید که چطور می‌توانیم امنیت خود را تضمین کنیم».