درگیری جنگنده‌های آمریکایی با هواپیمای روسی

بعد از رهگیری هواپیمای جاسوسی آمریکایی توسط جنگنده روسیه ، نیروی هوایی ایالات متحده نیز سعی در ایجاد مزاحمت برای هواپیماهای نظامی مسکو داشت.

وزارت دفاع روسیه امروز (جمعه) اعلام کرد یک فروند هواپیمای ضد زیردریایی «توپولف تی‌یو-۱۴۲» مشغول پرواز روتین بر فراز اقیانوس آرام بود که جنگنده‌های «اف-۱۸» آمریکایی برای آن مزاحمت ایجاد کردند.

به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی» در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «در روز بیست‌وسوم آوریل، هواپیمای ضد زیردریایی دور-پرواز تی‌یو-۱۴۲ متعلق به حمل‌ونقل دریایی ناوگان اقیانوس آرام، پرواز ۱۰ ساعته‌ای را بر فراز این اقیانوس انجام داد. در زمان اجرای مأموریت‌های محوله، خدمه این هواپیمای ضد زیردریایی، بیش از ۸ هزار کیلومتر را پرواز کردند».

وزارت دفاع روسیه در تشریح جزئیات این حادثه گفت: «در مقاطعی از این پرواز، جنگنده‌های اف-۱۸ مستقر در ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا، این هواپیمای روس را همراهی کردند. پرواز هواپیمای تی‌یو-۱۴۲، کاملا در چارچوب قوانین بین‌المللی برای استفاده از حریم هوایی بود».

این اتفاق در حالی رخ داده که پیش از این صبح جمعه، ارتش روسیه با اشاره به نزدیک شدن یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا به حریم هوایی این کشور، گفت برای رهگیری این هواپیما، جنگنده «میگ-۳۱» اعزام کرده است.

روز چهارشنبه بود که در ادامه جنگ دیپلماتیک مسکو-واشنگتن، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد ۱۰ دیپلمات آمریکا را عنصر نامطلوب دانسته و آنها باید خاک این کشور را ترک کنند.

دولت آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ۳۲ فرد و نهاد روسی اعمال کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای علاوه بر اعلام تحریم‌های جدید که به بهانه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و حمله سایبری علیه این کشور وضع شده‌اند، ده دیپلمات روس را به جاسوسی متهم کرده و از آن‌ها درخواست کرد آمریکا را ترک کنند.

این تحریم‌ها که بر اساس دستور اجرایی رئیس جمهور آمریکا وضع شده‌ و از ۱۴ ژوئن امسال اجرایی می‌شوند،  ۶ شرکت روس فعال در زمینه تکنولوژی را نیز در بر می‌گیرند.