واکنش تند نمایندگان عراقی به گفت و گوی بارزانی و بلینکن

«عالیه نصیف» عضو کمیسیون حقوقی پارلمان عراق، امروز (شنبه – ۲۴ آوریل)، در واکنش به گفت‌وگوی تلفنی میان « آنتونی بلینکن » وزیر خارجه آمریکا و « مسرور بارزانی » نخست‌وزیر منطقه کردستان گفت که منطقه کردستان می‌خواهد، عراق «قلبی ضعیف» باشد.

وی افزود که تمام سخنان گفته شده در این مکالمه تلفنی درباره اموری بود که به دولت فدرال عراق مربوط بود. لذا می‌بایست این امور با نخست‌وزیر یا مقامات مسئول در پرونده خارجی در دولت فدرال در میان گذاشته می‌شد.

نصیف توضیح داد: منطقه کردستان می‌خواهد عراق یک قلب ضعیف باشد و اطراف آن قوی باشند. برخی مسائل در این مکالمه تلفنی طرح شد که دارای جزئیاتی مربوط به امور داخلی عراق بود. آمریکایی‌هایی که با یک دموکراسی مشکوک آمدند، می‌بایست دولت منطقه کردستان را به اجرای تعهدات مالی در قبال عراق ترغیب کنند.

این نماینده عراقی گفت که این مکالمه به شکلی آشکار اشاره به این مسأله داشت که انفجارها ساختگی و برای اعطای مشروعیت به بقای نیروهای آمریکایی در عراق است. این حقیقتی است که یک نشانه بسیار خطرناک محسوب می‌شود.

«طاهر الدراجی» از رهبران ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، نیز تصریح کرد که گروه‌های مسلح وابسته به ایالات متحده کسانی هستند که در پشت پرده هدف قرار دادن سفارت‌خانه‌ها و فرودگاه‌ها به ویژه طی حملات اخیر قرار دارند.

وی افزود: هدف از این اقدام، تداوم عدم ثبات و امنیت در عراق است. مکالمه میان «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا درباره حملات راکتی، تخریب مقاومت بود.

الدراجی در گفت‌وگو با بغداد الیوم تصریح کرد: سخن گفتن در اینجا و آنجا درباره این‌که مقاومت پشت پرده این حملات قرار دارد، صحیح نیست زیرا اصلا معقول و منطقی نیست که گروه‌های مقاومت در پشت پرده حمله به سفارت‌خانه‌ها یا پایگاه‌های نظامی باشند و این راکت‌ها بر سر شهروندان و غیرنظامیان بیافتد. شهروندانی که به خاطر آنها، گروه‌های مقاومت نبردهای سنگینی را علیه تروریست‌ها و آزادسازی مناتطق آنها و بازگرداندن ثبات و امنیت به آنها انجام داده‌اند.

وی در ادامه این سوال را طرح کرد: چگونه این گروه‌های مقاومت موجب مرگ این شهروندان با این میزان اتهامات می‌شوند؟ ضمن اینکه گروه‌های مقاومت از تجربه نظامی کافی در حملات برخوردارند و می‌دانند که چگونه هدف‌گیری کنند. پس چگونه به هدف قرار دادن شهروندان متهم می‌شوند؟.

این رهبر ائتلاف الفتح، تاکید کرد که مکالمه تلفنی صورت گرفته میان بارزانی و بلینکن، اهانت به گروه‌های مقاومت است و این گروه‌ها مخالفت هرگونه اقدام خارج از قانون گروه‌های قانون‌شکن هستند و از «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر می‌خواهند که وضعیت امنیتی را تحت کنترل خود درآورد و فضای مناسبی برای برگزاری انتخابات آزاد و شفاف ایجاد کند.

وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در تماسی تلفنی با مسرور بارزانی درباره چند مسأله به تفصیل رایزنی کرد و دولت منطقه کردستان نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این گفت‌وگو، به شدت حملات راکتی و پهپادی علیه منطقه کردستان و پایگاه‌های عراقی و نیروهای ائتلاف را محکوم کردند و بر نیاز مستمر به نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق ، حمایت از پیشمرگه و نیروهای امنیتی عراق در جنگ با داعش تاکید کردند.