در آتش‌سوزی بیمارستان «ابن الخطیب» ۱۳۰ نفر جان باختند

 کمیساریای حقوق بشر عراق که وابسته به پارلمان این کشور است در گزارشی اعلام کرد که بر اساس اسناد بدست آمده از سوی تیم کمیسایاری، تعداد تقریبی شهدا ممکن است به ۱۳۰ شهید برسد. همراهان بیماران بستری در بیمارستان نیز در این حادثه جان باخته‌اند.

این نهاد پارلمانی افزود: تعدادی از شهدا هستند که به دلیل شدت آتش سوزی که بدن آن‌ها را تغییر شکل داده است، شناسایی نشده اند.

این در حالی است که آخرین آمار قربانیان حادثه آتش سوزی که از سوی وزارت کشور عراق اعلام شد حاکی از ۸۲ کشته و ۱۱۰ زخمی بوده است.

بر اساس گزارش این نهاد، ازدحام بیش از حد در سالن‌ها و اتاق‌ها با تعداد همراهان بیماران بستری شده شاهدی بر رعایت نشدن دستورالعمل‌های وزارتخانه در خصوص ممنوعیت ورود همراه به بخش‌های بهبودی و مراقبت ویژه از سوی اداره بیمارستان بوده است.

در این گزارش آمده است: بیمارستان سیستم هشدار سریع برای اطلاع رسانی به شهروندان درخصوص آتش سوزی یا خطر ندارد. کم کاری مدیریت بیمارستان و تاخیر در حضور تیم اطفای حریق و امداد بر بالا رفتن تعداد کشته شدگان تاثیر داشته است.

کمیساریای حقوق بشر عراق ارجاع تمامی کسانی که عامدانه یا سهل انگارانه مقصر شناخته شده اند، مستقیم یا غیرمستقیم، مطابق قانون به دستگاه قضایی را خواستار شد.

رسانه عراقی روز شنبه از انفجار یک سیلندر اکسیژن در بیمارستان ابن الخطیب که مخصوص بیماران کرونایی در منطقه پل دیالی در بغداد، پایتخت عراق بود و وقوع آتش سوزی خبر دادند.

نخست وزیر عراق در پی این حادثه دلخراش، وزیر بهداشت، استاندار پایتخت و سایر مقامات را برکنار کرد و کمیته‌ای برای بررسی این حادثه تشکیل داد.