بایدن تخصیص بودجه پنتاگون برای دیوار مرزی را لغو می‌کند

 جو بایدن در نظر دارد استفاده از بودجه وزارت دفاع آمریکا برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک را لغو کند.

رئیس جمهور آمریکا پروژه‌های ساخت دیوار در امتداد مرز جنوبی این کشور را با استفاده از بودجه‌های دفاعی لغو می‌کند و از این بودجه برای مقابله با آسیب‌های زیست محیطی ناشی از ساخت دیوار استفاده خواهد کرد.

روز جمعه یک مقام دولت بایدن گفت: مطابق با اعلامیه رئیس جمهور مبنی بر تغییر جهت بودجه برای دیوار مرزی، دیگر هیچ مبلغی برای ساخت دیوار مرزی از منابع دیگر استفاده نمی‌شود. وزارت دفاع لغو تمام پروژه‌های دیوارمرزی را با استفاده از اعتبارات خود آغاز خواهد کرد و اقدامات لازم را برای بازگرداندن بودجه‌های نظامی را طبق قانون انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که وجوه مذکور به حساب‌های تعیین شده برای مدارس نظامی، پروژه‌های ساخت و ساز ارتش خارج از کشور و حساب تجهیزات گارد ملی بازگردانده می‌شود. این وزارتخانه در حال بررسی پروژه‌ها برای تعیین اولویت‌هاست.

بایدن در آغاز ریاست جمهوری خود وضعیت اضطراری اعلام شده از سوی ترامپ ترامپ در مرز جنوبی آمریکا را لغو کرد و ساخت و ساز روی دیوار مرزی را تا بررسی ابعاد آن متوقف کرد. هرچند مهلت ۶۰ روزه برای تکمیل بررسی‌های دولت مدت هاست سپری شده است. جمهوری خواهان بایدن را به توقف غیرقانونی وجوه تأیید شده از سوی کنگره متهم کردند و اداره پاسخگویی دولت در حال تهیه گزارشی در مورد قانونی بودن این اقدام است.

پس از آنکه کنگره آمریکا از تأمین اعتبار مستقیم پروژه دیوار مرزی به طور کامل خودداری کرد، رئیس جمهور وقت آمریکا با توسل به اختیارات اضطراری به بودجه پنتاگون برای ادامه این پروژه روی آرود.